|
Hej allesammen Det er første gang jeg lave et indlæg siden min tilmeldning til Amino som jeg iøvrigt synes er et genialt koncept. Jeg er 36 år, og for 2 år siden startede jeg mit firma (enkeltmandsejet), så derved kender jeg nødvendigheden af at hente hjælp udefra, uden ligefrem at plage livet af sin revisor og advokat (= kassebeholdning ;-) hver gang. Jeg opdagede desværre Amino lidt sent, men bedre sent end aldrig. Nu kan jeg ihvertfald hælpe til med svar til dem som er endnu grønere end mig selv. Mit firma er et internetfirma, og det går ganske fornuftigt, så derfor har jeg brug for mere plads snart. Jeg har et kontor i min privat bolig hvor firmaet operere fra. I dag trækker jeg ikke noget fra i skat med husleje da jeg tidligere har hørt at det er omstændigt at få skat til at godkende det, og det vil jeg ikke bruge min tid på. Jeg overvejer at lave en tilbygning på 30m² til min garage for at indrette mit firma der. Der bliver tale om et rum + et badeværelse eller toilet. Da jeg nu laver en decideret tilbygning for firmaets skyld, så vil jeg begynde at opkræve mit firma en husleje. Så er spørgsmålene : 1.) Hvor meget er rimeligt at jeg opkræver i husleje ? (jeg havde tænkt på 3000 - 4000 dkk. pr. måned) 2.) Jeg ved godt jeg bliver beskattet af lejeindtægten i min kapital indkomst, men hvordan foregår det lige ? Og hvordan regner jeg fordelen ud ved forskellige skattesatser ? 3.) Er der et fradag i huslejen når jeg skal beskattes ? Eksemplevis ligesom ved sommerhus udlejning ? (Jeg mener at det er 24.000 dkk. om året) 4.) Er der de her restiktioner som når man er lønmodtager ? Altså at der ikke må stå en sofa som kan benyttes f.eks til at sove på ? 5.) Hvis jeg sælger huset om f.eks 5 år, er der så et skattemæssigt efterspil i forbindelse med at jeg har haft lejet 30m² ud til mit eget firma ? På forhånd tak for de konstruktive svar. Venligst, Lars |
Jeg ville tro du kan gå ud fra hvad normal pr m2 af kontor i dit område er. Og så tænk på hvordan det ser ud og ligger, er det eks. mulige at have reklame ved vejen osv.
Tjek din lokale avis!
Tjek din lokale avis!
Men den er ikke ret høj hvis det ligger skjult og ikke et godt sted. Sådan vil told/Skat også tænke...
Bliv gratis medlem