Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firma tilbygning til privaten, husleje ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen

Det er første gang jeg lave et indlæg siden min tilmeldning til Amino som jeg iøvrigt synes er et genialt koncept.

Jeg er 36 år, og for 2 år siden startede jeg mit firma (enkeltmandsejet), så derved kender jeg nødvendigheden af at hente hjælp udefra, uden ligefrem at plage livet af sin revisor og advokat (= kassebeholdning ;-) hver gang. Jeg opdagede desværre Amino lidt sent, men bedre sent end aldrig. Nu kan jeg ihvertfald hælpe til med svar til dem som er endnu grønere end mig selv.

Mit firma er et internetfirma, og det går ganske fornuftigt, så derfor har jeg brug for mere plads snart. Jeg har et kontor i min privat bolig hvor firmaet operere fra. I dag trækker jeg ikke noget fra i skat med husleje da jeg tidligere har hørt at det er omstændigt at få skat til at godkende det, og det vil jeg ikke bruge min tid på.

Jeg overvejer at lave en tilbygning på 30m² til min garage for at indrette mit firma der. Der bliver tale om et rum + et badeværelse eller toilet. Da jeg nu laver en decideret tilbygning for firmaets skyld, så vil jeg begynde at opkræve mit firma en husleje.

Så er spørgsmålene :

1.) Hvor meget er rimeligt at jeg opkræver i husleje ? (jeg havde tænkt på 3000 - 4000 dkk. pr. måned)

2.) Jeg ved godt jeg bliver beskattet af lejeindtægten i min kapital indkomst, men hvordan foregår det lige ? Og hvordan regner jeg fordelen ud ved forskellige skattesatser ?

3.) Er der et fradag i huslejen når jeg skal beskattes ? Eksemplevis ligesom ved sommerhus udlejning ? (Jeg mener at det er 24.000 dkk. om året)

4.) Er der de her restiktioner som når man er lønmodtager ? Altså at der ikke må stå en sofa som kan benyttes f.eks til at sove på ?

5.) Hvis jeg sælger huset om f.eks 5 år, er der så et skattemæssigt efterspil i forbindelse med at jeg har haft lejet 30m² ud til mit eget firma ?

På forhånd tak for de konstruktive svar.

Venligst,

Lars

Tilmeldt 14. Oct 06
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 20:42
Jeg ville tro du kan gå ud fra hvad normal pr m2 af kontor i dit område er. Og så tænk på hvordan det ser ud og ligger, er det eks. mulige at have reklame ved vejen osv.  
Tjek din lokale avis! 

Men den er ikke ret høj hvis det ligger skjult og ikke et godt sted. Sådan vil told/Skat også tænke...

Tilmeldt 1. Nov 06
Skrevet kl. 22:17
Hej og tak for svar.

Nu skal tilbygningen fungere som kontor og ikke som et egentlig "butiksvindue", så placeringen er ikke så afgørende i forhold til en reklame værdi.

Jeg er egentlig heller ikke ude på at sætte en høj husleje, men i et niveau på 3000 - 4000 dkk. pr. måned, og det får man ikke mange kontor m² for ellers i dette område.

Venligst,

Lars 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:36
1) Hvorvidt at bygningen er synlig fra vejen eller ej er knap så afgørende. Afgørende er hvad værdi tilbygningen/lokalerne repræsenterer i forhold til resten af bygningen.
Herudover er lejefastsættelsen knap så interessant skattemæssigt. Som Lars selv siger er det et spørgsmål at man flytter indkomst fra den personlige indkomst til kapitalindkomsten.

2) Det sker rent teknisk på selvangivelsen men bruger du virksomhedsordningen betyder det også at du kan overføre et beløb svarende til lejeindtægten fra virksomhedsordningen til privat-siden uden at det betragtes som en hævning. Fordelen er størst hvis du har negativ kapitalindkomst. Så taler vi ca. 20% forskel i skat hvis du betaler marginalskat. Har du positiv kapitalindkomst indgår den ved beregning af 6 og 12% skatterne og så er fordelen knap så stor.

3) Nej fradraget omfatter kun udlejning til beboelse. Du kan fratrække en forholdsmæssig andel af udgifterne på ejendommen.

4) Ja i princippet men det at du har totalt adskilt din firmadel i en separat bygningsdel gør at det er svært at underkende.

5) Du har brugt det erhvervsmæssigt i egen virksomhed. Egentlig leje er der ikke tale om hvis du kører pers. virksomhed. Hvis du bruger mere end 25% af den samlede ejendom erhvervsmæssigt skal der særskilt vurderingsfordeling på, og så vil en del af ejendommen blive avancebeskattet ved salg. Ellers har det ingen betydning (ikke noget skattemæssigt efterspil)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 18:44
Lidt off-topic, men ville bare give en kommentar til Bent.

Der er simpelthen altid en fornøjelse at læse dine detaljerede svar. Man sidder tilbage med følelsen af en mand, der seriøst ved hvad det handler om. Det er bare super fedt.

Så tak for det

Tilmeldt 1. Nov 06
Skrevet kl. 23:38
Hej Bent

Tusinde tak for et meget fyldestgørende svar.

Jeg har fulgt debaten her på Amino et stykke tid selvom jeg først lige selv er blevet tilmeldt, og du er bestemt en af mine "favoritter", altid meget saglig og korrekt i dine svar.

Jeg glæder mig til tilbygningen, og hvem ved, en dag er du måske min rådgiver ;-)

Venligst,

Lars

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:01
Jamen jeg siger da 1000 tak Thomas. Det skal så også retfærdigvis siges at jeg har beskæftiget mig med Skat siden starten af 80''erne, hvor mange udtaler sig mere som "menigmand". Her er jeg egentlig imponeret over flere af de svar der kommer fra folk, for det har kostet dem kræfter at sætte sig ind i det   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)