Hej.
Håber der sidder en derude og har forstand på lejeloven. Og især: §98 Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en bebolseslejlighed, skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til at lade Jeg flyttede fra min daværende lejlighed d. 14/12-09 og der var syn d. 15/12-09. Jeg har først modtaget opgørelse d. 25/2-10. Der står i §98 stk 2 at udlejer har 14 dage hvis ikke de i lejekontrakten under punkt 11 har skrevet at denne frist forlænges. I punkt 11 står der intet om det, dog er det presset ind i punkt 10.3 at de forlænger fristen fra 14 dage til 3 mdr. Mit spørgsmål er så om dette ændre noget eller om det er underordnet hvor det står i kontrakten? Håber nogen kan hjælpe :) Mvh Kasper. |
Når du fraflytter dit lejemål, er du pligtig til at aflevere det i samme stand, som det var ved indflytningen. Du kan aldrig komme til at sætte lejemålet i bedre stand end det var ved indflytningen. Udfærdiges der fraflytningsrapport, er det vigtigt, at du ikke underskriver denne, medmindre du er 100% enig i de krav, udlejer stiller i rapporten. Har du underskrevet en fraflytningsrapport, risikerer du at komme til at betale for alle de arbejder, rapporten omtaler.
Få altid kvittering på, hvornår du har afleveret nøglerne. Og meget gerne også kvittering på, at udlejer har modtaget din nye adresse. Ellers kan han jo ikke sende oplysningerne til dig.
Senest 14 dage efter, at du har afleveret nøglerne, skal udlejer skriftlig oplyse dig om, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Går der mere end de 14 dage, kan udlejeren ikke kræve, at du betaler noget overhovedet for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed.
Er du i tvivl så kontakt Lejernes Landsorganisation for at få hjælp. Eller hvis du har en advokat så lad ham klare skærene