Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freflytning af lejlighed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Håber der sidder en derude og har forstand på lejeloven.

Og især:

§98 Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en bebolseslejlighed, skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om adgangen til at lade
beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne have tilsendt kopi deraf.

Jeg flyttede fra min daværende lejlighed d. 14/12-09 og der var syn d. 15/12-09. Jeg har først modtaget opgørelse d. 25/2-10. Der står i §98 stk 2 at udlejer har 14 dage hvis ikke de i lejekontrakten under punkt 11 har skrevet at denne frist forlænges.

I punkt 11 står der intet om det, dog er det presset ind i punkt 10.3 at de forlænger fristen fra 14 dage til 3 mdr.

Mit spørgsmål er så om dette ændre noget eller om det er underordnet hvor det står i kontrakten? Håber nogen kan hjælpe :)

Mvh Kasper.

Fra Sunds
Tilmeldt 14. Feb 07
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:55

Når du fraflytter dit lejemål, er du pligtig til at aflevere det i samme stand, som det var ved indflytningen. Du kan aldrig komme til at sætte lejemålet i bedre stand end det var ved indflytningen. Udfærdiges der fraflytningsrapport, er det vigtigt, at du ikke underskriver denne, medmindre du er 100% enig i de krav, udlejer stiller i rapporten. Har du underskrevet en fraflytningsrapport, risikerer du at komme til at betale for alle de arbejder, rapporten omtaler.

Få altid kvittering på, hvornår du har afleveret nøglerne. Og meget gerne også kvittering på, at udlejer har modtaget din nye adresse. Ellers kan han jo ikke sende oplysningerne til dig.

Senest 14 dage efter, at du har afleveret nøglerne, skal udlejer skriftlig oplyse dig om, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Går der mere end de 14 dage, kan udlejeren ikke kræve, at du betaler noget overhovedet for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed.

Er du i tvivl så kontakt Lejernes Landsorganisation for at få hjælp. Eller hvis du har en advokat så lad ham klare skærene

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 09
Skrevet kl. 10:00

Hej Allan.

Tak for dit hurtige svar.

Problemet ligger i at der er gået ca. 2½ måned siden vi lavede synet (Kan ikke huske om min kone underskrev). Men der står som nævnt i punkt 10.3 i lejekontrakten at de ændre §98 stk. 2. fra 14 dage til 3 måneder. Og det er det jeg er i tvivl om er gældende. Kan man godt bare skrive det et tilfældigt sted i kontrakten.

Jeg læste et sted at det skulle skrives i punkt 11 under ændring(Det hedder vist noget andet end ændringer)

Mvh Kasper.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 10:13

Helt enig med Allan.

At udlejer med en tilføjelse i lejekontrakten har prøvet at give sig selv 3 mdr, holder ikke i denne sammenhæng, de "tunge" dele af lejeloven, kan man ikke aftale sig ud af på en lejekontrakt, her gælder loven.

Udlejer har braft sig selv i en dårlig position ved ikke at overholde 14 dages fristen, faktisk er sagen til højrefoden i huslejenævnet. Hvis du vil i huslejenævnet så benyt dig af LLO, det koster kun et lille gebyr.

De bedste hilsener

Finn

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 11:22

Man kan tilsyneladende godt fravige nogle af lejelovens bestemmelser - se her. Dog skal fravigelserne være særligt fremhævet eller optræde under §11 i kontrakten - se her.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 09
Skrevet kl. 11:33

Det havde jeg også læst mig frem til, men det svarer desværre ikke på om det er ok det bare er skrevet under et andet punkt og ikke i punkt 11 eller med kursiv el understreget.

Mvh Kasper.

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 11:41

Kasper Pedersen:

Det havde jeg også læst mig frem til, men det svarer desværre ikke på om det er ok det bare er skrevet under et andet punkt og ikke i punkt 11 eller med kursiv el understreget.

Det vil jeg absolut ikke mene er nok - LLO antyder, at man skal kunne finde eventuelle ændringer let. Du kan evt. tage et scan af den del af kontrakten (husk at skjule eventuelt personligt), så kan vi kigge på det.

Hvis du bor tæt på din lokale LLO-afdeling, kan det virkelig anbefales at tage forbi og få deres input. Når det drejer sig om en opgørelse, er der formentlig en del penge på spil, og så er prisen for et medlemsskab af LLO nok godt givet ud.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 09
Skrevet kl. 13:16

Min scanner virker desværre ikke, men jeg citerer gerne direkte i eftermiddag når jeg har fri.

Tror LLO vil være en god ide, det må jeg gøre på mandag når de har åben igen. Og ja det er rigtig mange penge det drejer sig om.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 09
Skrevet kl. 17:06

Jeg citerer lejekontrakten punkt 10.3: "Det er mellem parterne aftalt, at udlejerens to ugers frist til at gøre krav gældende efter fraflytningsdagen, jf. leje lovens §98, stk. 2, pkt. 1, er forlænget til 3 måneder."

Dette står som de sidste 2½ linje på side 7 i kontrakten. Ikke fremhævet, ikke understreget eller noget. Og ikke i et punkt 11 som værende en ændring.

Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 17:12

Hej Kasper

Hvilken kontrakt er der anvendt. I langt de fleste lejemål i dag er Typeformular A8 anvendt - Det undrer mig bare lidt eftersom dennes § 10 ikke består af hverken stk. 2 eller tilmed 3, som du nævner at din kontrakt har!?

Fristen i § 98, stk. 2 er ikke beskyttelsespræceptiv - på godt dansk betyder dette at man godt kan aftale andre forhold. Sådanne aftaler skal anføres i § 11 i lejeaftalen.

Dit mulige problem ligger i at der rent faktisk er gennemgået et flyttesyn indenfor fristen. Det kan ikke forventes at en udlejer opgør udgiferne til istandsættelse indenfor 14 dagesfristen - derfor kan det væøre nok at han har tydeliggjort at der er en del forhold han vil bringe i orden - disse forhold kan han så bringe en regning (modregning) på senere. Så har udlejer fået en underskrift på at lejligheden er gennemgået dagen efter fraflytningen og at det fremgår han synes gulvene skal slibes og væggene males, så er det så spørgsmålet om han har fortabt sin ret til modregning ved at komme med kravet 2-3 måneder efter. Min umiddelbare vurdering er at han ikke har fortabt sit krav såfremt besigtigelsen dagen efter var korrekt!

Mvh

Anders

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)