Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

import regler norge

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa!

jeg står og skal et smut til norge for at besøge nogle kammerater. i den forbindelse har jeg tænkt mig at tage noget tøj med, som jeg har fået billigt, med formålet at videre sælge det til et mindre netværk deroppe. jeg er ikke registreret som firma, og tænker på om jeg som privatperson må indføre dette uden at skulle betale moms og told.

hvis der er en beløbsgrænse hvad er så denne? og er denne beløbsgrænse så på gadeprisen, eller den pris jeg har givet (har kvittering)

håber i kan hjælpe mig her da jeg ikke vil risikere at stå med håret i postkassen ved grænsen :-)

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:45

Hej Michael

Jeg kender ikke de norske regler til bunds - men ved at det norske toldvæsen er nøjagtigt lige så rigidt som toldvæsenet i de fleste andre lande.

Min umiddelbare opfattelser er, at når du tager tøjet med til Norge med henblik på salg så skal du afregne told af varerne og momsregistreres og afregne moms af dit salg.

Jeg er lige så sikker på (99,99995%) at der ikke er nogen bundgrænser. Det ville der heller ikke være den anden vej.

Jeg vil sige, at hvis du prøver at se om den går, så risikerer du ikke bare at få håret i postkassen, du riskerer at få det revet af med rødder og hele molevitten - en god gammeldaws skalpering.

Vh
Lars

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 20:53

jeg ser din pointe og hæver den med:

hvordan vil de bevise at det er til videresalg og ikke blot gaver til venner? selvfølgelig er det åbenlyst hvis jeg kommer med 100 t-shirts. men i dette tilfælde gælder det kun ca 10-15 stk beklædninger?

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 21:00

"Når du handler som privat, skal der betales told når du køber varer fra lande som U.S.A, Canada og Kina - i princippet alle lande uden for EU.

Der eksisterer dog samhandelsaftaler med fx. Norge, Grønland, Island, Schweiz, Liechtenstein og Tyrkiet, der betyder at der ikke skal betales afgift, når man som privat handler med disse lande."

fundet på: http://www.toldpriser.dk

"Værdigrænse:

I tilfælde af at værdigrænsen på NOK 6.000,- overskrides, kan du selv vælge, hvilke varer du vil betale told og afgifter for.
Hvis værdien af en vare overskrider denne grænse, skal told og afgifter betales af varens værdi i sin helhed.
Hvis én vare udgør hele beløbet på kr. 6.000 er det ikke muligt at den kan "deles" og indføres over flere rejser, eller af flere personer.
Dette gælder, selv om værdien af den enkelte del er mindre end NOK 6.000. Kan du ikke dokumentere værdien, f.eks. ved en kvittering, fastsættes værdien skønsmæssigt af toldvæsnet.
Værdigrænsen gælder for kød, tobak og drikkevarer."

om import til norge som privatperson. fundet på: http://www.norskrejsebureau.dk/Default.aspx?pageid=5077

men her kunne jeg godt tænke mig at vide om der også findes en sådan værdigrænse på fabriksnye ting?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03

Michael Thorborg:
hvordan vil de bevise at det er til videresalg og ikke blot gaver til venner?

Jeg går all in med et "Det er ikke dem der skal bevise dine dårlige intentioner - det er dig der skal bevise at de er gode"

Selvfølgelig er der mulighed som rejsende for at have gaver med til sine værter - men det var jo ikke det du spurgte om Smile. I så fald er vi ovre i de norske rejsegodsregler - og en klar forudsætning er netop, at det ikke er varer som skal sælges.

Vh
Lars

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 21:17

okay så er jeg med. det er jo derfor jeg spørger...

så folder jeg på din all in Smile

kan godt være jeg skal holde varene på et minimum eller glemme det helt. men jeg kan stadig ikke lade være med at tænke på at der er en måde at komme udenom. jeg mener hvis en nordmand f.eks køber en vare i dk af en privatperson på dba, så skal han ikke fortolde så vidt jeg er orienteret...

hmmm.....

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:31

Michael Thorborg:
jeg mener hvis en nordmand f.eks køber en vare i dk af en privatperson på dba, så skal han ikke fortolde så vidt jeg er orienteret...

Både rigtigt og forkert. Det kommer an på om han har varerne med som rejsegods eller om han får dem tilsendt. Hvis han får dem tilsendt skal han som udgangspunkt betale norsk moms, men der er (og nu er jeg ude i lidt gætteri) med garanti nogle bagatelgrænser ligesom herhjemme.

Det kan være på grund af at varen er af lav værdi eller hvis han dokumentere at det er ren privat handel.

Du må jo som privatperson have varer med for en højere værdi når du rejser ind fra f.eks. Norge end du kan få tilsendt momsfrit.

Men hvis normændene slap for at betale norsk moms, så tror jeg, at normændenes private import ville stige til uanede højder.

Jeg arbejdede i tidernes morgen (det vil sige for 6 - 7 år siden) sammen i flere sager med nogle norske toldkonsulenter. Jeg har aldrig mødt så kreative folk i forhold til at kunne optimere told- og momsbetaling. Det virkede nærmest som om det lige så meget var en sjov sport som et job for dem.

Men sjove og "hyggelige" - det var de når vi mødtes..... Det eneste de ikke gjorde, det var at ryge - men hvem gør også det når en pakke smøger koster 60 kr.

Vh - og rigtigt god tur
Lars

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 21:55

"Men hvis normændene slap for at betale norsk moms, så tror jeg, at normændenes private import ville stige til uanede højder."

nu snakkede jeg jo om import afgifter. norge, island, grønland og nogle andre lande har en aftale om at varer importeret til privat forbrug ikke skal fortoldes, men stadig momses. dog ved jeg ikke om de også skal betale moms af private handler. skal de det, så er det jo ikke attraktivt at købe en brugt vare i dk, for at få 25% oven i beløbet.

men hvis en normand f.eks køber en vare i en dansk butik må han jo fraskrive sig den danske moms, så han ikke bliver dobbelt-momset

smartguy.dk har bla. den service at normænd kan købe tøj momsfrit.

ved du eller andre eventuelt hvor jeg skal henvende mig for at snakke med nogle der arbejder med told?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)