Jeg har en webshop og er lige blevet kontaktet af en kunde, hvis vare ikke er nået frem. Varen blev sendt som et alm. brev uden forsikring.
På de fleste inkl. min egen webshops står der at et alm. brev ikke er forsikret. Må man det eller har de forskellige shops selv fundet på det?? Jeg har nemlig lige læst på forbrugerrådets hjemmeside, at forbrugeren har ret til at få erstattet varen der ikke er dukket op.
Har kunden juridisk ret til at få tilsendt en ny vare?
Har kunden juridisk ret til at få tilsendt en ny vare?
Ja kunden har ret til en ny vare, i henhold til loven om fjernsalg... Du har som sælger ansvaret for, at varen når frem, uanset om det er som pakke eller brev...
Ja, kunden har krav på at få leveret den bestilte vare selvom den du har fremsendt er forsvundet i posten.
Du bærer risikoen for varens undergang frem til den er overdraget til forbrugeren, så hvis brevet forsvinder er det dit tab og din omkostning at fremsende varen til kunden.
Grunden til at mange shops sender som brev er at besparelsen pr. forsendelse opvejer det tab der måtte være, set i forhold til udgiften ved at sende alting som pakke.
Hvis du handler med andre erhvervsdrivende er det muligt at aftale andre vilkår, her vil risikoen typisk overgå til modtager når afsenderen har overdraget leverancen til fragtføreren.