Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investor ind i enkeltmandsfirma - hvordan?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Helsinge
Tilmeldt 13. Nov 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-mennesker,

jeg er stifter af et website med nyheder og har nu dialog med en mulig investor. Jeg er ikke pt. momsregistreret, men vil registrere mig med en enkeltmandsvirksomhed, da der nu er indtægter.

Men den mulige investor vil kunne skyde penge i virksomheden, så jeg kan fokusere på mine kernekompetencer og lade andre om vækst, annoncesalg mv. Men hvordan gør man bedst muligt dette? 

- Kan investors penge gå til mig - en decideret købspris?

- Bør investors penge skydes i virksomheden som kapital (til udvidelse, aflønning etc.?

- Helt tredje alternativ?

Jeg håber, der er nogle med erfaringer derude, som kan hjælpe mig videre.

Vh Bo

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:56

Hej

Det vil for det meste være et problem med investorer i enkeltmandsfirmaer, idet den sikkerhed der fordres af investor kun kan komme fra din personlige formue eller det projekt investeingeringen omhandler.

Jeg vil foreslå, at du får stiftet et selskab, hvor investor så kan få e ejerandel af selskabet. her kan bruges et ApS med en indskudskapital på kr. 80.000 i.f.m. den Ny Selskabslovs ikraftræden formentlig omkring den 1. marts 2010 eller et S.m.b.A. selskab, hvor der er væsentlige lempeligere krav til indskudskpitalen, men stadig en begrænset hæftelse.

Hvis du vil vide mere om S.m.b.A. så prøv søgningen her på Amino.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 22. Jul 08
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 23:44

Hej,

Jeg er helt enig med Tonny.

Et punkt som altid er til drøftelse når en virksomhedsejer og en investor skal matches, er risiko.

Derfor er du/I nød  til at arbejde igennem et selskab, hvor investorens risiko ikke går på din personlige økonomiske situationen. Få derfor evt. oprettet et selskab i fællesskab, hvor det i vedtægter/aktionæroverenskomst tydeligt er defineret hvem der har ret til hvad. Få en advokat til at bistår dig/Jer i denne proces.

Og som Tonny nævner, så er det nu muligt at oprette et ApS selskab for et relativt lavt beløb.

Mvh Thor Mønsted

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:06

Enig med de to øvrige med den tilføjelse at investors erhvervelse af andel bør ske ved nytegning af anpartskapital.

Selskabet bør overvejes stiftes ved skattefri virksomhedsomdannelse. Dvs. på et tidspunkt hvor enkeltmandsvirksomheden er igangværende medmindre vi taler om et begrænset kapitalindskud.

Hvis du allerede har konceptet klar og skyder det ind i selskab vil skattemyndighederne jo kunne værdiansætte dette med udgangspunkt i investors tegningskurs.

Muligvis vil man kunne hævde at konceptet er udarbejdet i selskabets regi. Det er svært at sige med de få oplysninger du giver her men der er nogle farezoner man lige skal være opmærksom på

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Helsinge
Tilmeldt 13. Nov 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:14

Tak skal I have for svarene!

Til Bent, så kører 'virksomheden' 100%, dog på hobbyplan uden økonomi involveret. Det indebærer et fungerende website, cms, konceptet, aktiver som fotos, artikler, kontakter og samarbejdspartnere.

Da annoncesalget nu er kommet igang efter opstartsfase, opretter jeg enkeltmandsvirksomhed til formålet.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)