Men den mulige investor vil kunne skyde penge i virksomheden, så jeg kan fokusere på mine kernekompetencer og lade andre om vækst, annoncesalg mv. Men hvordan gør man bedst muligt dette?
- Kan investors penge gå til mig - en decideret købspris?
- Bør investors penge skydes i virksomheden som kapital (til udvidelse, aflønning etc.?
- Helt tredje alternativ?
Jeg håber, der er nogle med erfaringer derude, som kan hjælpe mig videre.
Det vil for det meste være et problem med investorer i enkeltmandsfirmaer, idet den sikkerhed der fordres af investor kun kan komme fra din personlige formue eller det projekt investeingeringen omhandler.
Jeg vil foreslå, at du får stiftet et selskab, hvor investor så kan få e ejerandel af selskabet. her kan bruges et ApS med en indskudskapital på kr. 80.000 i.f.m. den Ny Selskabslovs ikraftræden formentlig omkring den 1. marts 2010 eller et S.m.b.A. selskab, hvor der er væsentlige lempeligere krav til indskudskpitalen, men stadig en begrænset hæftelse.
Hvis du vil vide mere om S.m.b.A. så prøv søgningen her på Amino.
Et punkt som altid er til drøftelse når en virksomhedsejer og en investor skal matches, er risiko.
Derfor er du/I nød til at arbejde igennem et selskab, hvor investorens risiko ikke går på din personlige økonomiske situationen. Få derfor evt. oprettet et selskab i fællesskab, hvor det i vedtægter/aktionæroverenskomst tydeligt er defineret hvem der har ret til hvad. Få en advokat til at bistår dig/Jer i denne proces.
Og som Tonny nævner, så er det nu muligt at oprette et ApS selskab for et relativt lavt beløb.
Hvis du allerede har konceptet klar og skyder det ind i selskab vil skattemyndighederne jo kunne værdiansætte dette med udgangspunkt i investors tegningskurs.
Muligvis vil man kunne hævde at konceptet er udarbejdet i selskabets regi. Det er svært at sige med de få oplysninger du giver her men der er nogle farezoner man lige skal være opmærksom på
Til Bent, så kører 'virksomheden' 100%, dog på hobbyplan uden økonomi involveret. Det indebærer et fungerende website, cms, konceptet, aktiver som fotos, artikler, kontakter og samarbejdspartnere.
Da annoncesalget nu er kommet igang efter opstartsfase, opretter jeg enkeltmandsvirksomhed til formålet.