Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk sparring angående persondataloven vs. www

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er.

Jeg søger noget juridisk sparring angående persondataloven (eller andre love), da jeg går og fifler lidt med en ide til en hjemmeside.

Mit spørgsmål går i alt sin enkelthed ud på, om man må "bedømme" folk ved deres navn i deres profession på en hjemmeside!?

Et eksempel kunne være at bedømme tandlæger, lærere eller andre i funktion identificeret ved deres navn og ikke kun deres arbejdsplads. I bund og grund kan jeg ikke se, at det kan være noget problem at opridse et givent navn og bedømme dem i deres professionelle erhverv, men alligevel søger jeg råd her, da det danner fundamentet for min ide.

På forhånd mange tak for jeres svar!

Smile

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 01:27

Hej Konsensus

Godt nok et stykke tid siden jeg har beskæftiget mig med persondataloven og måske jeg sov lidt i timen, da vi havde om den. Den sidder i hvert fald ikke så tydeligt på nethinden som den kunne gøre. Dog vil mit hurtige bud være, at der er tale om behandling af personoplysninger. I så fald, skal de registrerede give udtrykkeligt samtykke til at du må behandle deres oplysninger, og desuden mener jeg at du skal have tilladelse fra i hvert fald datatilsynet (er ikke helt sikker på om man altid skal have en sådan tilladelse).

Tror således desværre ikke din ide holder vand, da jeg tvivler på, at du vil få særligt mange samtykker, hvis du alligevel har kapaciteten til at ansøge derom. Desuden vil jeg ikke kunne udelukke at en sådan hjemmeside kan lukkes for at udstille folk, eller for injurier og des lige. Yderligere kan man sige, at mange dygtige arbejdstagere garanteret vil være kede af at finde ud af, at der er skrevet grimme ting om dem på nettet. Du skal tænke på, at et sådant koncept nok hovedsageligt vil blive benyttet af Utilfredse kunder.

Håber det gav lidt opklaring, har du yderligere spørgsmål skal du være velkommen. Og du må endelig ikke tro, at det er for at sable dit projekt ned, men hvis det er som jeg har forstået det, så tror jeg du skal tænke det igennem en gang til. Man kan ikke rigtig sammenligne mennesker og deres arbejde på samme måde, som man kan sammenligne forskellige modeller af brødristere. :D

VH Kristian

Tilmeldt 18. Feb 10
Skrevet kl. 23:12

Hej Kristian.

Først og fremmest mange tak for dit svar - det sætter jeg stor pris på. Jeg håber dog ikke, at du har helt ret. Dette begrunder jeg på baggrund af, at der allerede eksisterer en del sites, hvor man kan bedømme folk i deres professionelle profession. Derfor må man kunne dreje den på en legal måde (uden samtykke mv. håber jeg)

Jeg tror jeg vil prøve at søge juridisk hjælp hos en advokat, i så fald at der ikke er andre bud!?

Hilsen Konsensus

Tilmeldt 18. Jan 09
Skrevet kl. 21:43

Hej Konsensus

Selv tak, og jeg tror bestemt det er en god idé at vende den med en advokat, så går man aldrig helt galt i byen. I værste fald dækker hans rådgiverforsikring jo Big Smile Held og lykke med din idé

VH

Tilmeldt 18. Feb 10
Skrevet kl. 10:14

Ja, lige præcis.

Og endnu bedre kan han komme med et svar, der støtter op omkring min ide!

Tak for input, og ha en god dag!

Tilmeldt 18. Jan 09
Skrevet kl. 21:11

Hej igen

Kan ved andet eftersyn godt se, at mit sidste svar måske kan opfattes som lidt fornedrende. Det var bestemt ikke meningen, blot et mislykket forsøg på humor. :D Sådan er det jo; når man skriver ting skal man være forsigtig, da de ikke altid lyder som de gjorde i ens eget hoved. Jeg mener virkelig held og lykke med din ide og håber at det lykkes for dig.

VH

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)