Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil at blive set, af Skat, som selestændig erhvervsdrivende eller lønmodtager??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg prøver at starte en lille biks op der skal yde support (IT). Jeg er studerende og vil derfor anvende virksomhedsskatteordning, så jeg lader overskudet stå i virksomheden, så det ikke påvirker min SU. Det har jeg stortset styr på.

Mit problem ligger i at jeg har været ansat ved den virksomhed, som jeg har tænkt mig at arbejde for, før. Og jeg er derfor nervøs for Skat vil se mig som værende lønmodtager. Jeg vil prøve at beskrive min problemstilling nedenfor. 

Vi kalder virksomheden jeg arbejdede for X. Virksomhed X har et hovedkontor, hvor jeg har været ansat fuldtid. Ud over virksomhed X findes der 14 andre virksomheder i DK, som alle er selvstændige virksomheder, med hver deres ejer, men de har alle det til fælles at de har samme navn, nemlig "X". Juridisk hedder de 14 virksomheder noget andet, men de kalder sig alle X. 

Nedenfor ses en tidslinje for mit arbejde:

jan.09 - aug.09: Fuld tid hos Firma X hovedkontoret

Aug.09 - Jan.10: Deltid hos Firma X hovedkontoret

Forhåbentlig tidslinje:

jan.10 - ??: Konsulent for Firma X, samt de 14 andre firmaer under samme navn. Dog med udfakturering til hver enkelt virksomhed, så jeg reelt vil have 15 kunder i min egen virksomhed. Min job funktion vil skifte, fra support, til projekt arbejde, da der ikke er nogen grund til support til de 15 afdelinger, mere. 

Hvordan er jeg stillet? Kan jeg få lov, af Skat, at starte min egen virksomhed hvorefter jeg lader pengene, jeg potentielt tjener, stå i virksomheden til senere udbetaling (når jeg bliver færdig uddannet)? Eller vil Skat se mig som fortsat værende lønmodtager, og derfor vil der ingen fordele være ved at starte selvstændigt.