Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil at blive set, af Skat, som selestændig erhvervsdrivende eller lønmodtager??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg prøver at starte en lille biks op der skal yde support (IT). Jeg er studerende og vil derfor anvende virksomhedsskatteordning, så jeg lader overskudet stå i virksomheden, så det ikke påvirker min SU. Det har jeg stortset styr på.

Mit problem ligger i at jeg har været ansat ved den virksomhed, som jeg har tænkt mig at arbejde for, før. Og jeg er derfor nervøs for Skat vil se mig som værende lønmodtager. Jeg vil prøve at beskrive min problemstilling nedenfor. 

Vi kalder virksomheden jeg arbejdede for X. Virksomhed X har et hovedkontor, hvor jeg har været ansat fuldtid. Ud over virksomhed X findes der 14 andre virksomheder i DK, som alle er selvstændige virksomheder, med hver deres ejer, men de har alle det til fælles at de har samme navn, nemlig "X". Juridisk hedder de 14 virksomheder noget andet, men de kalder sig alle X. 

Nedenfor ses en tidslinje for mit arbejde:

jan.09 - aug.09: Fuld tid hos Firma X hovedkontoret

Aug.09 - Jan.10: Deltid hos Firma X hovedkontoret

Forhåbentlig tidslinje:

jan.10 - ??: Konsulent for Firma X, samt de 14 andre firmaer under samme navn. Dog med udfakturering til hver enkelt virksomhed, så jeg reelt vil have 15 kunder i min egen virksomhed. Min job funktion vil skifte, fra support, til projekt arbejde, da der ikke er nogen grund til support til de 15 afdelinger, mere. 

Hvordan er jeg stillet? Kan jeg få lov, af Skat, at starte min egen virksomhed hvorefter jeg lader pengene, jeg potentielt tjener, stå i virksomheden til senere udbetaling (når jeg bliver færdig uddannet)? Eller vil Skat se mig som fortsat værende lønmodtager, og derfor vil der ingen fordele være ved at starte selvstændigt. 

Jeg håber der er nogen der kan komme med et kvalificeret bud. Meget gerne begrundet på den ene eller anden måde.

Mvh

Martin grønbæk Lauritsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:22

Hej!

Sondringen mellem lønmodtager og selvstændig er anført i cirkulære om personskatteloven.

Cirk. nr. 129 Pkt. 3.1.1 Ligningsvejledningen E.A.4

Hvis du f.eks. selv bærer risikoen, selv tilrettelægger arbejdet mv., er faren for at bilve betragtes som

lønmodtager minimal.

Som du skildrer din situation...tror jeg næppe, at der  vil være problemer.

/peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:35

Jeg er umiddelbart enig med Peter når vi taler om 14 forskellige virksomheder men jeg ville nok overveje at søge et bindende svar hos Skat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:33

Jeg vil lige koble mig på med en vinkel som faktisk også er relevant og dermed bakke op om forslaget om, at du får et bindende svar.

Jeg nørder så meget, at jeg læser alle de kendelser der kommer fra Landsskatteretten - ikke kun de der offentliggøres på SKATs hjemmeside, men også de 2500 andre der kommer om året.

En forholdsmæssig stor del af disse sager vindes af klager sammenholdt med de offentliggjorte sager. Der jeg vil hen er, at der er mange "vurderingssager" som din, hvor SKAT siger - det mener vi er det rigtigste at få en afgørelse på. Det er ikke kritisabelt - det er SKATs opgave at tænke sådan.

Men du skal jo på din side tænke på, at hvis du får sådan en sag så kan den køre i årevis. Og i al den tid vil du - selvom du måtte vinde i den sidste ende - stå som lønmodtager, og risikerer at blive krævet din SU tilbage + at du skal køre en sag, du sikkert ikke selv har skattefaglig indsigt til at køre. Med andre ord: Du skal også lige lægge penge ud til en rådgiver/advokat.

Alt dette kan du undgå ved at søge et bindende svar.

Vh
Lars

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:33

Enig - Det er også ofte en fordel set med rådgiverøjne at søge et bindende svar. Det kan der være flere årsager til:

- Sikkerhed i skønssager.

- Bruge Skat som medspiller: I en situation hvor der opstår diskussion mellem en kunde og rådgiver om en given disposition hvor rådgiver er af den opfattelse at dispositionen ikke er gangbar.

Der findes godt nok et såkaldt omgørelsesinstitut hvor man kan omgøre visse dispositioner men det når man ofte ikke langt med.

Èn ting som er meget vigtig når vi taler bindende svar er at anmodningen og særligt de faktiske forhold beskrives korrekt. Hvis de forudsætninger som et bindende svar gives på ikke er korrekte er det bindende svar ikke meget værd. Medmindre vi taler om meget banale spørgsmål vil jeg anbefale at man benytter en rådgiver til at udforme det bindende svar (jeg laver selv en del bindende svar for revisorer m.v.).

En anmodning om bindende svar i en sag som denne vil jeg mene at man selv kan lave hvis ellers man beskriver de faktiske forhold "loyalt". Der mener jeg faktisk du er kommet ganske langt med den beskrivelse du giver her. Ikke mindst fordi du "loyalt" oplyser at du har været ansat hos den hidtidige arbejdsgiver.

Noget som er vigtigt er at du får belyst forhold som ansvar, risici, afregningsvilkår, materialer m.v. herunder at det kommer frem at du ikke får overarbejdsbetaling, ferie m.v.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Feb 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:10

Hej Alle!

Tak for de mange kvalificerede svar! Jeg har nu besluttet mig for at starte op samtidig med at jeg har sendt en forespørgelse ind til SKAT med henblik på at få en bindende svar fra dem, hvor der står det er OK.

Hvis I lige skulle have lyst til at give et sidste klogt ord:

Hvad sker der hvis jeg har sendt fakturaer ud i 2 måneder, hvor der opkræves moms, og SKAT vender tilbage til mig og siger "Desværre, du er lønmodtager.."

Sker der det at jeg "bare" kan modregne de penge jeg har tjent med SKAT hvorefter jeg kan få udbetalt løn, som normalt.

Eller går det helt galt...! (jeg kan ikke komme på et scenarie for hvad der kan ske!)

Mvh

Martin

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)