Hej Lidt svært at lave en ordentlig overskrift til mit spørgsmaal her men nu skal prøve at forklare. Jeg haaber at der skulle sidden nogen med lidt forstand paa reglerne for fransk/dansk firmaer. Der ligger saadan at jeg bor i frankrig og har et SARL firma( svare bedst til dansk aps ) i fr.. I frankrig skal man betale RSI som det hedder. Det er en "skat" som "le gerant"(chefen eller den der staar som ejer af firmet kaldes) skal betale. RSI er til hvis man bliver syg etc.. jeg vil kalde det en skjult "skat" Holder skatten lav men putter mange andre ting oven i. Saa i den sidste ende er det ret dyrt. Naa men man skal betale dette RSI uanset om man tjener noget som helst. Der er et minnimum at betale. Sidste aar skulle jeg betale 1200€, iaar skal jeg betale 1450€, selvom man ikke tjener noget! Og naar man begynder at tjene noget stiger denne RSI..! Jeg har et alm. job til dagligt som ikke rigtigt gir det store, saa denne udgift til RSI kradser noget i mit budget.Og den vil jeg gerne undværre at betale. Min kærste arbejder paa et kontor med bogholder og revisoer her i frankrig. De siger at hvis man ændre "le gerant" ( som er chefen/ejeren ) til en som bor i DK, kunne være min bror, saa glemmer RSI alt om mig og jeg skal ikke betale dette minimums beløb til RSI. Og det skal den nye Le Gerant heller ikke da han nu bor udenfor Frankrig, i dette tilfælde i dk, hvis vi tager eksemplet med min bror som ny Gerant. Men det som disse franske bogholder/revisoer ikke ved er hvordan med min bror i DK? Kan kan for lov til dette af danmark at staa som Gerant/chef-ejer af et fransk firma og bo i DK? Vil dk have en form for skat af ham eller noget? jeg vil jo ikke have at han kommer i klemme paa en eller anden maade. Ved at chancerne er lidt smaa for at nogen kunne kende til dette men prøver. Mvh anders
|
Hej Anders,
Overvej om det kunne en mulighed for dig at ændre status til "auto-entrepreneur" - http://www.lautoentrepreneur.fr/. Det er en forsimplet måde at have virksomhed på specielt lavet til folk i opstartsfasen (3 år) eller folk som har et andet job vedsiden af. En af fordelene herved er blandt andet at du kun betaler skat mm., når du faktisk har overskud. Desuden slipper du for en masse bureaukrai.
Pøj med det.