Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af egen firma + SU

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Oct 08
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære aminoer

 

Jeg står i den dejlige situation at jeg skal til at have mit første CVR. nummer. Jeg er klar over hvad det indebærer, men der er dog et spørgsmål jeg ikke har kunnet få/finde svar på.

Jeg er stadig studerende og får derfor SU.

Mht. SUen, vil der blive pillet ved den, når jeg nu starter egen virksomhed? Jeg tænker at så længe jeg ligger under den maksimale indtjeningsgrænse (70000 kr. årligt) så vil der ikke blive pillet ved min SU. Er der nogen der kan be-/afkræfte dette?

Et sidespørgsmål:

Jeg regner ikke med at tjene det vilde de første år. Kan jeg lade indtjeningen blive i firmaet, og derved bevidst ligge under de årlige 70000 kr.?

 

Med ønsket om en dejlig lørdag,

 

Kasper Lykke.

 

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger lige med her.
Jeg skal selv igang med en videregående uddannelse efter sommer. Er du sikker på at der er en øvre grænse (70.000)?
Det burde da være muligt at få SU, på trods af at man tjener mere end den almene studerende.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe din personlige indtjenening er under de 70.000 er der ingen problemer. Hvis du går over 70.000 kan du bare afskrive en eller flere måneder fra SU. For hver måned må du tjene mere, kan ikke huske de præcise beløb. Men der er altså ikke den store risiko.

Der er blevet snakket om at fjerne grænsen for hvor meget man maksimalt må tjene som studerende, men tror det er gået lidt i stå.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du tjekket SU-styrelsens hjemmeside.

De har en meget pædagogisk hjemmeside, hvor du under "hjælp til selvhjælp" finder nedenstående link

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/indkomst/egenvirksomhed/Sider/default.aspx

Hvis du stadigvæk ikke finder svar nok - så kan du prøve at søge lidt mere på Amino, hvor spørgsmålet er oppe og vende mindst 1 gang om ugen.....

Held og lykke med både studie og virksomhedYes

Henrik

Tilmeldt 28. Nov 09
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Stort tillykke med dit kommende CVR :) Bliver spændende for dig.

Og du har fuldkommen ret, sålænge du ikke tjener mere end du må ved siden af din SU, så bliver der ikke pillet ved den.

Du kan fx vælge, at fjerne nogle måneder med SU, så det beløb du må tjene ved siden af bliver højere - du burde kunne regne på det inde på minsu.dk

Håber dette hjælper dig lidt på vej

Og go' vind med det hele

Tanja :)

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik: 

Det skriver følgende:

"Det er forskellen mellem din årsindkomst og dit årsfribeløb, du skal betale tilbage. Det beløb vi kræver tilbage, svarer til det, du har tjent ud over dit årsfribeløb, dog maksimalt et beløb, der svarer til din SU og dit SU-lån. Har du for eksempel tjent 70.000 kroner mere end du må, men kun fået 30.000 kroner i SU, er det de 30.000 kroner du skal betale tilbage (plus et tillæg på syv procent)."

Jeg har forsøgt finde det her årsfribeløb, men har ikke haft held med det. Er det de 70.000 som de omtaler?
Hvis jeg ved at jeg tjener over den her grænse, så kan det jo faktisk ikke svare sig at søge om SU, da jeg så bare skal betale det hele tilbage Huh?

Tilmeldt 28. Nov 09
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan få fribeløbet hævet, hvis du fjerner nogle måneder med SU - men alt afhængig af, hvor meget du forventer at tjene bør du regne på om du får noget ud af at søge SU.

Hvis du tjener over fribeløbet, ja - så får du besked om at tilbagebetale al den SU du har modtaget.

Du kan altid forhøre dig hos SU-kontoret på din uddannelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@ Lasse Kjær

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx

Hvis du er på en fuldtids ungdomsuddannelse, fx HHX eller gym, så må du ikke tjene mere end, 82200,- kr. om året, hvis du gør skal du betale noget af din SU tilbage, du kan regne ud på det link hvor meget mere du må tjene hvis du afskriver en måned eller flere.

Hvis du er på en videregåendeuddannelse, fx Uni eller en KVU så må du tjene 101568,- kr. om året før du skal betale noget af din SU tilbage.

De 82200,- er altså dit årsfribeløb på en ungdomsuddanelse. 

Håber det er forståeligt nok.

- Morten

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tanja og Morten:

Så fik jeg det på plads. Det var egentlig meget godt lige at finde ud af det nu.
Mange tak! Det var jo slet ikke så svært at finde åbenbart - Det er vidst bare mig der er træt (den er 22:00 hernede).

LMK: Jeg beklager at jeg sådan highjack'er din tråd.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

LMK:
Jeg regner ikke med at tjene det vilde de første år. Kan jeg lade indtjeningen blive i firmaet, og derved bevidst ligge under de årlige 70000 kr.

Du kan vælge at spare dit overskud op i Virksomhedsskatteordningen. Det du sparer op der indgår ikke i beregningen af din SU og kan eksempelvis hæves når du er færdig med at studere.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)