Er der nogen af jer der ved, om en dusør er skattepligtig?
Den vil formentlig falde ind under Ligningslovens § 7 O som værende skattepligtig, men det afhænger af hvad den er givet for.
Hej
Jvf. Ligningslovens § 7 nr.28 Citat:
"28) Findeløn og godtgørelser, som udbetales i henhold til lov om hittegods eller bestemmelserne om danefæ og danekræ i museumsloven, samt dusører og belønninger for indsats for at redde mennesker eller medvirken til at opklare eller forhindre en forbrydelse, når de pågældende indsatser ikke hører til den pågældendes erhverv.
Så mener jeg ikke, at der er nogen tvivl, som spørgsmålet er stillet.
Dog kan jeg godt følge Henrik's indlæg, idet det også afhænger af, i hvilken forbindelse beløbet er udbetalt.
Hvorfor mener du ikke der er nogen tvivl ? Anvisningerne i Ligningsvejledningen og bestemmelsen i ligningslovens definerer klart hvad der er skattefrit. Hvis ikke dusøren falder ind under en af disse er den skattepligtig. Det kan vi jo ikke rigtig vurdere når vi ikke ved hvad dusøren er givet for og af hvem.
Hvorfor mener du ikke der er nogen tvivl ? Anvisningerne i Ligningsvejledningen og bestemmelsen i ligningslovens definerer klart hvad der er skattefrit. Hvis ikke dusøren falder ind under en af disse er den skattepligtig. Det kan vi jo ikke rigtig vurdere når vi ikke ved hvad dusøren er givet for og af hvem.
Hej Bent
Det troede jeg egentlig også jeg skrev, at det netop afhænger af, hvad dusøren er givet for. Der hvor der ikke er nogen tvivl er netop, hvis den falder ind under §7 nr. 28.