Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gaver

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad defineres ved en Gave?

Hvor mange penge må man højst modtage skattefrit i gave, når man er privat person og modtager gaven fra en virksomhed?

Hvor mange penge må man højst modtage skattefrit i gave, når man er en virksomhed, som modtager gaven fra en anden virksomhed?

Hvor mange penge må man højst modtage skattefrit i gave, når man er en privat person, der modtager gaven fra en anden privat person?

Hvor mange penge må man højst modage i gave skattefrit, når man er en forening?

Yderligere vil jeg gerne høre om der er andre interessante skatte omstændigheder vedrørende gaver. Og så endelig vil jeg gerne høre om der stadig er skattebesparelser der kan opnåes ved gaver, når man har passeret beløbsgrænserne for det skattefrie.

Med venlig hilsen

bsu83.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:13
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 20:57

bsu83:

Hvor mange penge må man højst modtage skattefrit i gave, når man er en privat person, der modtager gaven fra en anden privat person?

Yderligere vil jeg gerne høre om der er andre interessante skatte omstændigheder vedrørende gaver. Og så endelig vil jeg gerne høre om der stadig er skattebesparelser der kan opnåes ved gaver, når man har passeret beløbsgrænserne for det skattefrie.

Hvis du har snakker om gaver/penge overførsler mellem famillie medlemmer (tæt. forældre, børn) så kan jeg anbefale dig at tjekke reglerne omkring rentefri familie lån (http://www.minadvokat.dk/gave/) det kan specielt bruges i relation til arv og omgåelse af arveafgift (helt lovligt naturligvis).

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:08

Tak for svarene og linksene :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:10

Jeg har kigget på linksene, men synes ikke jeg kan finde så meget om gaver til foreninger.

Må foreninger "kun" modtage penge uden at skulle betale skat af dem, så længe de ydes til humanitære formål, og er der ikke nogen beløbsgrænse på dette? 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 23:23

bsu83:

Må foreninger "kun" modtage penge uden at skulle betale skat af dem, så længe de ydes til humanitære formål? 

Nej, andre foreninger må også (jeg antager at du mener skattefrie gaver, som kan trækkes fra i skat af giveren). men det kræver at foreningen er godkendt af told- og skatteforvaltningen til at modtage gaver. du kan finde en liste over de godkendte foreninger i bilagene til ligningsvejledningen. (http://www.tax.dk/lv/lva/)

Beløbet skal min. være på 500 kr. og der kan maks fradrages 14.500 kr.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:42

tak for svar:)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)