|
Hejsa Jeg håber, der er en skatte/regnskabs-kyndig, der har tid og lyst til at svare på et spørgsmål. Vi har netop idag sagt ja til at købe en 3½ år gammel Audi, til en værdi af 280.000 kr. med levering sidst på ugen fra en forhandler. Så var det, at en bekendt idag spurgte mig hvorfor vi ikke valgte at lade mit ApS selskab købe bilen, og så benytte den under "Fri bil" ordningen... Jeg er webdesigner, så der er ikke det store kørselsbehov erhvervsmæssigt, så derfor går det ikke med hel eller delvis firmabil. Vi kører ca. 30.000 km. om året (diesel for ca. 20.000) - og påregner ca. 15.000 kr. om året i driftsudgifter. Hvis vi køber bilen privat, vil finansiering foregå ved et 6,5% lån. Hvis den købes i virksomheden, skal der kun lånes ca. 150.000 da der er nogle penge tilovers i virksomheden... Jeg har læst en masse på nettet - men synes generelt jeg bliver mere forvirret end oplyst ved det... Er der mon en der kan svare på, om det i vores tilfælde vil kunne betale sig at benytte "fri bil" modellen ? Vil meget gerne have lidt for og imod... På forhånd tak :)
|
Fireburn:Hejsa
Jeg håber, der er en skatte/regnskabs-kyndig, der har tid og lyst til at svare på et spørgsmål.
Vi har netop idag sagt ja til at købe en 3½ år gammel Audi, til en værdi af 280.000 kr. med levering sidst på ugen fra en forhandler. Så var det, at en bekendt idag spurgte mig hvorfor vi ikke valgte at lade mit ApS selskab købe bilen, og så benytte den under "Fri bil" ordningen... Jeg er webdesigner, så der er ikke det store kørselsbehov erhvervsmæssigt, så derfor går det ikke med hel eller delvis firmabil.
Vi kører ca. 30.000 km. om året (diesel for ca. 20.000) - og påregner ca. 15.000 kr. om året i driftsudgifter. Hvis vi køber bilen privat, vil finansiering foregå ved et 6,5% lån. Hvis den købes i virksomheden, skal der kun lånes ca. 150.000 da der er nogle penge tilovers i virksomheden...
Jeg har læst en masse på nettet - men synes generelt jeg bliver mere forvirret end oplyst ved det...
Er der mon en der kan svare på, om det i vores tilfælde vil kunne betale sig at benytte "fri bil" modellen ? Vil meget gerne have lidt for og imod...
På forhånd tak :)
Hej
Du ser ud til at have rimeligt styr på dine biludgifter, hvor dette link til en beregning med fordel kan anvendes, hvorved du selv kan træffe beslutningen
http://hosted.pwc.dk/extweb/fribil/fribil.nsf/FriBil?OpenForm
Alternativt er der flere beregningsmodeller, hvis du googler "Fri bil contra egen bil"
Med venlig hilsen
Bliv gratis medlem