Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Multimedieskat, hvor meget skal man trække fra før det kan betale sig?

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hugtoase:

For lige at komme tilbage til multimedieskatten så har jeg lige fundet et link på TAX.dk der siger at når jeg driver virksomheden fra hjemmet vil ikke være pligtig til at betale mm da jeg allerede betaler licens..

http://www.tax.dk/artikler/medielicens.htm

Det er ikke mm-skatten der nævnes i linket. det er medielicens, det er noget andet.

mm-skatten slipper du ikke for, men ved at smide en masse udgifter ind i virksomheden bliver mm-skatten mere end opvejet :)

mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 14:28

Hugtoase:

Jeg vil vel også kunne trække momsen fra i forbindelse med fx computeren? Så vil fortjenesten reelt bliver højere.

Kommer an på om du er ansat eller ejer. hvis der er tale om et enkeltmandsselskab så kan du trække alt momsen fra (i dit momsregnskab). hvis det er et Aps eller A/S så du er ansat, så kan du kun trække 50% af momsen fra.

Det samme, med 50%, gælder også dine ansatte i enkeltmandsselskabet hvis du har sådan nogle og tilbyder dem at blive omfatet af mm-skatten.

mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:34

Undskyld med linket Big Smile

Men vil det sige at jeg ikke skal betale moms da jeg er ejer af en enkeltmandsvirksomhed, SELVOM jeg benytter mig af computeren til privat brug?

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 14:44

Hugtoase:

Undskyld med linket Big Smile

np Wink

Hugtoase:

Men vil det sige at jeg ikke skal betale moms da jeg er ejer af en enkeltmandsvirksomhed, SELVOM jeg benytter mig af computeren til privat brug?

Yep Big Smile

Mvh.

Benjamin

P.s. hvis din virksomhed lukker inden for 2-3 år, så vil pc'en nok blive regnet med i virksomhedens aktiver (da det jo var virksomheden der købte den) og du vil derfor skulle købe den af virksomheden. prisen kommer an på hvad den er værd, hvor slidt den er osv. efter 3 år vil pc'en blive regnet som aftjent, og du kan skattefrit overdrage den fra virksomheden til dig selv som privat person.

Du kan naturligvis bruge den til både virksomheds- og privat brug alle årene.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:48

Ert du sikker på det Benjamin. Nu er jeg ikke momshaj men den momsmæssige anvendelse er jo den samme uanset om vi taler om et selskab eller en personlig virksomhed og jeg vil jo mene at det bliver en 50/50 fordeling uanset hvad men lad os da prøve at høre Lars Gosvig hvad han siger.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:55

Benjamin:

P.s. hvis din virksomhed lukker inden for 2-3 år, så vil pc'en nok blive regnet med i virksomhedens aktiver (da det jo var virksomheden der købte den) og du vil derfor skulle købe den af virksomheden. prisen kommer an på hvad den er værd, hvor slidt den er osv. efter 3 år vil pc'en blive regnet som aftjent, og du kan skattefrit overdrage den fra virksomheden til dig selv som privat person.

Du kan naturligvis bruge den til både virksomheds- og privat brug alle årene.

Okay, er på sgu lidt på bar bund med det hele, men man lære vel noget hele tiden! Big Smile

Hvis vi nu siger jeg køber en computer til 8.000 vil jeg kunne trække momsen fra og dermed vil prisen være 6.000. Jeg vil skulle betale 8.000 når jeg køber computeren og derefter vil jeg få de 2.000 tilbage når jeg indberetter moms ikke?

Og så vil man afskrive værdien over 3 år ikke?

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 15:05

Skattekonsulenterne:

Ert du sikker på det Benjamin. Nu er jeg ikke momshaj men den momsmæssige anvendelse er jo den samme uanset om vi taler om et selskab eller en personlig virksomhed og jeg vil jo mene at det bliver en 50/50 fordeling uanset hvad men lad os da prøve at høre Lars Gosvig hvad han siger.  

Helt sikker, lige nu kan jeg ikke finde skrivelsen fra SKAT hvor det står. men jeg bed mærke i det, netop, fordi det er så ulogisk.

Men jeg høre også meget gerne fra Lars Gosvig, han kan sikkert henvise til et link :)

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 15:19

Hugtoase:

Hvis vi nu siger jeg køber en computer til 8.000 vil jeg kunne trække momsen fra og dermed vil prisen være 6.000. Jeg vil skulle betale 8.000 når jeg køber computeren og derefter vil jeg få de 2.000 tilbage når jeg indberetter moms ikke?

Og så vil man afskrive værdien over 3 år ikke?

Ikke helt.

Ved et pc køb til 8.000 kr. vil momsen udgøre 1.600 kr. (6.400 kr. + 25% moms = 8.000, når du kender beløbet med moms skal du dele med 5 for at finde momsen, det er når du kender beløbet uden moms at momsen udgør 25%).

De 1.600 kr. vil du kunne trække fra i dit moms regnskab samme år som du har købt pc'en.

De resterende 6.400 kr. kan du også straksafskrive samme år som du køber pc'en (dette kan gøres da værdien exkl moms er under 12.300 kr) og alle 6.400 vil derfor blive fratrukket i dit regnskab (og dermed dit resultat og det beløb du skal betale skat af) samme år som du køber pc'en.

Når jeg nævner det med de 3 år, er det kun hvis din virksomhed lukker, og det er fordi at pc'en jo teknisk set stadig har en værdi, også selvom den ikke figurere med en værdi i dit regnskab (der er den jo nedskrevet til 0 kr., da du straksafskrev den).

Den værdi den i virkeligheden har skal den så opskrives til igen ved lukning. Dette er mest lavet for at undgå skattesnyd.

Men altså.

De 1600 kr. i moms, kommer du på dit momsregnskab.

og de resterende 6400 kr. straksafskriver du.

Så alt fradraget kommer samme år som du køber pc'en.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:30

Okay, så er jeg med! Big Smile

Men siger mange tak for hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt