Hej alle. Jeg er sammen med en partner ved at købe en eksisterende webshop, der har været på markedet i lidt over ét år. Denne webshop har ejes af en I/S virksomhed, der vil blive lukket ned efter vores køb. Hverken jeg eller min partner har en virksomhed i forvejen, og vi er derfor nød til at stifte en ny i forbindelse med købet, da vi skal bruge et CVR-nummer for at få adgang til en PBS aftale. Men da jeg er under 18 år har jeg jo som udgangspunkt ikke mulighed for dette. Til gengæld er min partner 19 år, hvilket vil sige, at han godt kan stå for oprettelsen af virksomheden. Men hvis vi gør dette, vil det blive en enkeltmandsvirksomhed, hvor det kun er min partner, der på papiret vil være ejer af virksomheden. Dette er selvfølgelig en mulighed, men vi mener ikke, at det er optimalt, da vi jo reelt set ejer 50% hver. Findes der nogle måder hvorpå, at jeg ved denne løsning kan få mit ejerskab angivet officielt? Eller har I andre kreative løsninger til en måde, hvordan det kan løses mellem min partner og jeg? Vi vil derudover gerne oprette en selvstændig bankkonto til virksomheden alene, som vi begge to har adgang til. Kan dette lade sig gøre ved stiftelsen af denne enkeltmandsvirksomhed? En anden mulighed er, at jeg får en speciel godkendelse af statsamtet til drift af virksomhed, og at vi herefter opretter en I/S virksomhed. Det er dog en løsning, som vi umiddelbart helst vil undgå, da vi finder dette noget mere besværligt. Ville det give nogle markante fordele at gøre det på denne måde og oprette et I/S? På forhånd tak. Mvh Alexander |
Der kan ikke laves et I/S med en umyndig, da dette netop er kendetegnet ved en personlig solidarisk hæftelse mellem interessenterne. Som umyndig må du ikke påtage dig en sådan forpligtelse....
Hvad med at lave et SMBA? Lad din partner stå for den daglige drift......