Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR registrering og dagpenge, hvornår fanger bordet.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer!

Jeg brugte nogle minutter lørdag på at registrerer mig på webreg. Virksomhedsstart er sat til d. 1. september 2010. Fra d.d. skal jeg på dagpenge - jeg påbegynder et studie som socialrådgiver 1. september og der er det planen at starte en lille webshop.

Men har jeg officielt nu en virksomhed der er min bibbeskæftigelse, eller har jeg først det fra d. 1. september 2010 ?

Rådet fra A-Kassen (Dansk Metal) var at jeg skulle anullerer/lukke registreringen, men har lidt på fornemmelsen at de ikke kender reglerne til fulde.  Det kan dog også være mig der tager fejl.

Håber at i kan hjælpe med et kyndigt svar.

Bedste hilsner

Roar

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:16

Hvorfor i det hele taget oprette cvr-nummer allerede nu?

Det kan jo gøres på få dage når du gør det online, så i stedet for at risikere bøvl og ballade med dagpengesystemet kan du lige så godt vente med at registrere din virksomhed til du skal igang, hvis de på en eller anden måde kan se at du forbereder en tilværelse som selvstændig kan du risikere en masse bøvl.

Der er stor forskel på hvordan de forskellige A-kasser håndterer selvstændige så det er svært at svare generelt.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 11:34

Hej :-)

Jeg er enig i det allerede givne svar.

Vent med CVR registrering! Der er længe til September og meget kan ske inden da... Er det fordi du allerede nu er begyndt at købe varer, som skal moms-fratrækkes?

Nu ved jeg ikke hvordan det med dagpenge foregår da jeg altid har været en spade og styre udenom, men måske det er muligt at flytte til en a-kasse der er for selvstændige og de kan give dig andre muligheder?

Jeg ønsker dig i hvert fald alt godt med studie og webshop :-)

Hyg!

~*Louise

creatastica

Fra Viby J
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 578
Skrevet kl. 11:58

Du skal bare meddele dem at du ønsker at starte bierhverv, du får en skema du skal udfylde. Hvis de så finder dig egnet til selvstændig bierhverv, får du svar indenfor en måned. Og det gør de fleste jo, og så skal du bare huske på at fratrække alle timer du bruger på virksomheden på dagpengekortet. Det drejer sig om alt du foretager dig, hjemmeside, møde, alt som har med virksomheden at gøre.

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 12:28

Du har først virksomhed fra september. Så lige nu vil du få dagpenge under normale vilkår. Tricket er at du skal være 100% tilgængelig for arbejdsmarkedet, også når du kører en virksomhed på dagpenge.

Hvis du stopper med dagpenge 1 september 2010, er der ingen problemer. Fortsætter du derefter på dagpenge skal du have dagpenge med bierhverv, hvor du hver måned skal registrere hvor mange timer du bruger i virksomheden. Disse timer vil så blive trukket fra i dine dagpenge. Husk at du max kan køre i 72 på dagpenge med bierhverv. Se evt dagpengeregler.dk

Så ja, ingen grund til at ansøge se nummer allerede nu, du risikere bare at komplicerer sagerne mere end højst nødvendigt.

Du kan iøvrigt også kun køre i 3-6 måneder på dagpenge, før du ryger i tvungen aktivering/jobsøgning.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 13:38

Thomas Sindberg:
Du kan iøvrigt også kun køre i 3-6 måneder på dagpenge, før du ryger i tvungen aktivering/jobsøgning.

Det afhænger af alder. Kan ikke lige huske grænsen, men den er vist i starten af 30'erne. Som ung ryger man ud efter max 6 mdr. ellers hedder det 9 mdr.

Når du driver selvstændig virksomhed som bierhverv har du kun ret til dagpenge i 1 1/2 år og ikke 4 år som alm lønmodtager. Og så skal du skrive timer på din dagpenge selddel. Og de timer tæller IKKE med som "lønnet arbejde". Det er kun hvis du bliver anst under alm vilkår til at udføre timebetalt arbejde.

Men som sagt - VENT med at oprette CVR. Det er unødigt bøvl.

:-) Dorthe

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Fra  kornerupdesign Skrevet kl. 13:38

Thomas Sindberg:

Det afhænger af alder. Kan ikke lige huske grænsen, men den er vist i starten af 30'erne. Som ung ryger man ud efter max 6 mdr. ellers hedder det 9 mdr.

Når du driver selvstændig virksomhed som bierhverv har du kun ret til dagpenge i 1 1/2 år og ikke 4 år som alm lønmodtager. Og så skal du skrive timer på din dagpenge selddel. Og de timer tæller IKKE med som "lønnet arbejde". Det er kun hvis du bliver anst under alm vilkår til at udføre timebetalt arbejde.

Men som sagt - VENT med at oprette CVR. Det er unødigt bøvl.

:-) Dorthe

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 13:56

Reglerne for aktivering af unge under 30 er ændret, så de allerede skal aktiveres efter 3 måneder. Så medmindre jeg finder et job kommer jeg i aktivering - fint nok såfremt der er relevant.

Men pointen er altså at selvom jeg har indtastet oplysningerne i webreg i weekenden, så er jeg først momsregistreret pr. 1. september, fordi jeg har sat virksomhedsstart der.

Udemærket - så behøver jeg ikke forestage mig yderligere :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)