Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag på prototyper/udvikling?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg er ved at starte virksomhed op hvor jeg vil producere og sælge møbler til private og erhverv.

Jeg er igang med at bestille prototyper, og vil i den forbindelse høre om man kan få fradrag for disse prototyper/udviklingsmodeller?

/Greg 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 23:10

Hej

nu spørger jeg måske dumt, men prototuperne er det til udstilling eller er der tale om at du har bestilt et design du selv har tegnet hos en producent og det så er work in progres modeller??

I begge tilfælde vil der være fuldt fradrag, dog skal det lige nævnes at fradraget først vil falde når du har omkostningen ( ikke det samme som når du har udgiften/betaler), omkostningen kan eks. falde når du videre sælger eller skrotter prototyperne.

Hvis prototyperne derimod blot bliver opbavaret på et lager, så er de aktiver og dermed endnu ikke en omkostning = ingen fradrag.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:44

Gumleguf:

Hejsa,

Jeg er ved at starte virksomhed op hvor jeg vil producere og sælge møbler til private og erhverv.

Jeg er igang med at bestille prototyper, og vil i den forbindelse høre om man kan få fradrag for disse prototyper/udviklingsmodeller?

/Greg 

Hej

Benjamin har ret i, at der først vil være fradrag, når der er påbegyndt en selvstændig virksomhed også for dine udviklingsomkostninger.

Se dette link fra SKAT vedr. start af virksomhed http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817265&vId=0&search=udviklingsomkostninger

Med venlig hilsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 00:05

Hej

Bliver lige nødt til at spørge i henhold til emnet - hvis man nu beholder prototypen til et showroom mv,  kan man så ligesom man f.eks. kan afskrive på special værktøjer til fremstilling af en eller anden type vare (også defineret som et aktiv) afskrive på selve prøven/prøverne på samme vilkår?

Bendtsen

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 00:22

Hej Benjamin

Lige en lille advarsel:

Hvis du ikke får solgt nogle varer og herved over flere år får mulighed for at afskrive investeringerne (vidst nok med 30% pr år) så hænger du selv personligt på hele investeringen, da det kun er råmaterialer og varer der kan sælges, der kan straksafskrives ved evt. lukning.

Nogle år før jeg startede min Internet marketing virksomhed drev jeg en anden virksomhed, hvor jeg havde investerer 50.000 i værktøjer samme år som jeg lukkede virksomheden.

I stedet for at dele tabet med skattefar (min andel ville være ca, 20.000) kom jeg nu til personligt at "hænge" på værktøjerne selv om jeg havde solgt dem til en snit og stans virksomhed for et symbolsk beløb og havde en kvittering for dem.

Så jeg måtte banke en gæld af og tjene ca. 150.000 før skat før den "lille investering var væk flere år efter.

En totalt ydmygende tur til torskegilde med ca. 16 mennesker fra kommunen rundt om et stort bord og så mig fik mig til at tænke: "Aldrig mere vil jeg investere en krone i fysiske udviklingsværktøjer."

Så da Internettet kom 2-3 år efter gik jeg i gang og har kørt med + på kontoen fra dag 1 og har gjort det lige siden.

Jeg synes stadig den dag i dag, at dette er den største uretfærdighed der eksisterer for de iværksættere, der tør tage springet.

Hvis projektet ikke lykkes bliver de slagtet af lovgivningen - vi hører bare normalt aldrig om bagsiden af medaljen - for iværksætterne har gemt sig langt væk med deres historie og har ikke lyst til at tale om deres "fejl".

Jeg kan gøre det fordi jeg i dag har succes med det jeg gør, så jeg er temmelig ligeglad med at fortælle om det i offentligheden - men få er i samme situation, så de tør fortælle om det.

Det er nu mange år siden dette skete for mig, så jeg håber at tingene er forandret til det bedre; men tror det næppe.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 01:09

Christian iMARKETING:

Hej Benjamin

Lige en lille advarsel:

Hej Christian, jeg beklager men jeg kan ikke helt forstå meningen/budskabet i din post.. er det en advarsel mod, for en virksomhed, at have fysiske aktiver i tilfælde af konkurs? i så tilfælde kan jeg da oplyse dig om at immaterielle aktiver vil have samme effekt, omend at du da kan have ret i at aktiv massen i en it virksomhed ofte vil være lavere end i en produktions virksomhed. Men det er jo også sådan at det er svært at have en vare produktion uden en form for maskinerne og dermed fysiske aktiver.

Christian iMARKETING:

Nogle år før jeg startede min Internet marketing virksomhed drev jeg en anden virksomhed, hvor jeg havde investerer 50.000 i værktøjer samme år som jeg lukkede virksomheden.

I stedet for at dele tabet med skattefar (min andel ville være ca, 20.000) kom jeg nu til personligt at "hænge" på værktøjerne selv om jeg havde solgt dem til en snit og stans virksomhed for et symbolsk beløb og havde en kvittering for dem.

Dette er ganske simpelt, du har solgt værktøjet til en langt lavere værdi end markedsværdien (efter SKAT's synspunkt). hvis salgs- og markedsprisen havde været enslydende ville din virksomhed havet kunne trække et evt. tab fra i skatteregnskabet og SKAT ville dermed været kommet til at betale en del af dette tab. (an på om virksomhedsformen var enkeltmands eller Aps / A/S ville det foregå på lidt forskellige måder).

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:06

Hej alle sammen,

Tak for de mange svar.

Jeg tegner/designer selv møblerne og får dem produceret ude i byen. I øjeblikekt er vi ved at producere de første modeller (prototyper). Om de skal sælges eller skrottes vides ikke endnu, men det er altså først der at et fradrag for udvikling kan udløses? Hvor stor en procentdel af produktionsomkostningerne er fradragsberretigede?

/Greg

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 13:26

Hej Benjamin.

Det er kun ment som en ting, du bør have med i dine overvejelser.

Altså, at du sikkert ikke kan trække dine investeringer fra, hvis du må lukke igen før investeringerne er afskrevet.

Det er såmænd det hele.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 16:30

Gumleguf:

Jeg tegner/designer selv møblerne og får dem produceret ude i byen. I øjeblikekt er vi ved at producere de første modeller (prototyper). Om de skal sælges eller skrottes vides ikke endnu, men det er altså først der at et fradrag for udvikling kan udløses?

Hvis de skal fungere som alm. aktiver i din virksomhed, lad os sige at du bruger dem som udstillingsmodeller eller noget. så kan du akskrive dem som alle andre aktiver, dvs. med 25% pr. år (eller hvis beløbet er under 12.300 kr. det hele i år 1).

Gumleguf:

Hvor stor en procentdel af produktionsomkostningerne er fradragsberretigede?

Når du producere/eller får andre til at producere for dig med videre salg for øje, så kan du trække alle produktions omkostningerne fra, men først når du sælger den produserede vare. indtil da er det alm. varelager.

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 16:38

Christian iMARKETING:

Det er kun ment som en ting, du bør have med i dine overvejelser.

Altså, at du sikkert ikke kan trække dine investeringer fra, hvis du må lukke igen før investeringerne er afskrevet.

Hej Christian, jeg tror vi snakker forbi hinanden (det er forummer jo desv. gode til at få folk til). Såfremt at du må lukke din virksomhed og har nogle aktiver, så skal du sælge disse aktiver. hvis du sælger dem til markedsværdi og oplevet et tab. så kan du trække dette tab fra i skat, på samme måde som alle andre tab. hvis SKAT derimod mener (og deres grunde behøver ikke altid være saglige) at du har solgt til under markedsværdien, så vil du blive beskattet af forskellen mellem salgsprisen og markedsværdien. dette er lavet for at kreative sjæle ikke skal tømme et selskab for værdier og så lade SKAT betale gildet. (ikke at jeg på nogen måde mener/siger at det var hvad der skete i dit tilfælde).

At du ikke altid vil have gavn af dit fradrag kommer an på en masse parametre, og det tror jeg at jeg vil springe over i denne post.

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)