Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Emails - charset fejl i emne

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har de sidste par dage skrevet i et par amino tråde som har "æøå" i deres "Overskrift"/"Emne" felt, dette resultere i nogle lidt underlige mails fra Amino.

Når der sker nyt i tråden, så sender Amino en mail med et meget underlig emne, eks:

"=?utf-8?Q?Svar:_=C3=86=C3=98=C3=85_i_Prestashop=2E=2E??="

Men kan se at det er kun i tråde som jeg selv er med i, når jeg stalker Thorborg Devil, får jeg en mail hvor emnet i mailen rigtig ud.

Mads Madsen

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 16:56

Det ser fint ud hos mig med danske bogstaver i emails fra amino (i både subject og body) - Jeg anvender Outlook 2007.

Men hvis jeg ser på source code i emailen fra Amino, så er der ikke defineret noget charset, så det burde nok sættes til UTF-8 eller lign. i header koden (et lille tip hvis nogen fra Amino programmeringen ser dette). Og evt. også sætte html language til dansk, så skulle mail klienten ikke være i tvivl.

Og til Mads, så mener jeg at du i det fleste mail klienter (hvis det er et fysisk program), kan sætte den til default at håndtere det som dansk tegnsæt eller hvad du nu ønsker, i de tilfælde hvor charset ikke er defineret i source coden.

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Skrevet kl. 17:25

Lars Meyer:

Det ser fint ud hos mig med danske bogstaver i emails fra amino (i både subject og body) - Jeg anvender Outlook 2007.

Testede for sjov skyld lige i Outlook, og her vises de fint som de skal, og det undre mig ikke.

Men nogen emne headers vises forkert i Thunderbird, efter nærmere research, så opstår problemet når Amino vælger at skrive Subject headeren sådan her:

"Subject: =?utf-8?Q?Svar:_Hvor_skal_man_hoste?_skal_v=C3=A6re_en_linux_serv?==?utf-8?Q?er?="

Mens når headeren bliver skrevet sådan her:

"Subject: =?utf-8?B?U3ZhcjogTnloZWRlciBww6UgQW1pbm8sIGh2YWQgZ8O4ciB2aT8=?="

Så vises den korrekt.

Ud fra sourcen i de to mails jeg har kigget på, så bruger Amino to vidt forskellige måder at sende mails ud på, hvilket er grunden til at nogle mails fejler.

Den ene metode generer base64 mails, mens den anden generer Quoted-Printable mails.

Base64 mailsene er RFC korrekte, og vises præcis som de skal, mens de Quoted-Printable mails ikke er RFC korrekte.

Lars Meyer:

Men hvis jeg ser på source code i emailen fra Amino, så er der ikke defineret noget charset, så det burde nok sættes til UTF-8 eller lign. i header koden (et lille tip hvis nogen fra Amino programmeringen ser dette). Og evt. også sætte html language til dansk, så skulle mail klienten ikke være i tvivl.

Amino sætter charset plus coding korrekt, må være Outlook, din SMTP server eller din MTA der fjerner Content-Type headeren.

Lars Meyer:

Og til Mads, så mener jeg at du i det fleste mail klienter (hvis det er et fysisk program), kan sætte den til default at håndtere det som dansk tegnsæt eller hvad du nu ønsker, i de tilfælde hvor charset ikke er defineret i source coden.

Er ikke nødvendigt hvis de mails den modtager følger RFC'erne for mails. :)

Kildekode på mail der fejler:

Return-Path: <noreply@amino.dk>
Delivered-To: <adresse fjernet>
... Fjernet Recevied og X-Spam headers ...
To: <adresse fjernet>
Content-Transfer-Encoding: Quoted-Printable
Subject: =?utf-8?Q?Svar:_Hvor_skal_man_hoste?_skal_v=C3=A6re_en_linux_serv?=
    =?utf-8?Q?er?=
X-Priority: 4
X-Mailer: JMail.NET 1.1.0 Professional Version by Dimac
MIME-Version: 1.0
Content-Location: http://www.amino.dk
From: Amino <noreply@amino.dk>
Content-Type: text/html;
    charset=utf-8
Date: Thu, 21 Jan 2010 15:51:03 +0100
Content-Base: http://www.amino.dk
Message-ID: <SERVER206pkbGMuT6yU0008b444@www.amino.dk>
X-OriginalArrivalTime: 21 Jan 2010 14:51:03.0428 (UTC) FILETIME=[2760B440:01CA9AA9]
... Fjernet HTML Content af mailen ...

Kilde kode på mail der vises korrekt:

Return-Path: <noreply@amino.dk>
Delivered-To: <adresse fjernet>
... Fjernet Recevied og X-Spam headers ...
Content-Base: http://www.amino.dk
Content-Location: http://www.amino.dk
MIME-Version: 1.0
From: Amino <noreply@amino.dk>
To: <adresse fjernet>
X-Priority: 5
Priority: non-urgent
Importance: low
Date: 20 Jan 2010 21:04:15 +0100
Subject: =?utf-8?B?U3ZhcjogTnloZWRlciBww6UgQW1pbm8sIGh2YWQgZ8O4ciB2aT8=?=
Content-Type: text/html; charset=utf-8
Content-Transfer-Encoding: base64
Message-ID: <SERVER206txy0ipr6j6000878e0@www.amino.dk>
X-OriginalArrivalTime: 20 Jan 2010 20:04:15.0791 (UTC) FILETIME=[BE15FBF0:01CA9A0B]
... Fjernet base64 content af mailen ...

Mads Madsen

Fra Malmö
Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 17:38

@Mads: Vi sendte en forældet version af mails ud siden vi skiftede design, dette er nu rettet, håber det har løst problemet for dig. Hvis ikke, skriv venligst hvilken mailklient/webmail-udbyder du bruger.

@Lars: Tak men vi definerer charset (utf-8) i Content-Type-headeren i mailen, så behøver det ikke også stå i HTML-koden, de fleste webmail-klienter stripper head-koden væk alligevel

Mvh Claus // Amino

-- Mine debatindlæg er udtryk for min egen holdning og har ikke noget med Amino eller andre at gøre.

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 17:39

Hej Mads

Ja, det kan godt være du har ret i at min Outlook har modified source code, men det tillader jeg mig alligevel at tvivle på, da jeg ser den via developer tool.

UTF-8 sættes da helt klart i Emailen's header, men såvidt jeg kan se sættes den ikke i selve html-koden, hvilket er altafgørende. Hvis du kan se en html source kode i dine amino emails (evt. bare <head></head> koderne, så kunne det da være interessant at se om min outlook trods developer tool, modificerer html'en inden besked bliver vist/redigeret.

Jeg håber ihvertfald IKKE at min email udbyder ændrer i selve html source på emailen, det ville da være ubehageligt. Højst MIME / email header bør de vel ændre på - eller hvad?

Fra Malmö
Tilmeldt 8. May 08
Skrevet kl. 17:45

@Mads Har du mulighed for at sende mig en af de fejlende mails fra Thunderbird som en vedhæftet fil til claus snabel--a amino punktum dk ?

Mvh Claus // Amino

-- Mine debatindlæg er udtryk for min egen holdning og har ikke noget med Amino eller andre at gøre.

Fra Malmö
Tilmeldt 8. May 08
Skrevet kl. 17:47

@Lars Hvis dit e-mail program ignorerer charsettet fra Content-Type headeren, så er det ikke en fejl hos os... men mailsene virker nu fint i Outlook her.

Mvh Claus // Amino

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Skrevet kl. 17:53

Claus Conrad:

@Mads Har du mulighed for at sende mig en af de fejlende mails fra Thunderbird som en vedhæftet fil til claus snabel--a amino punktum dk ?

Sendt

Mads Madsen

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 17:57

Hej Claus

Næh, jeg har nu ikke haft nogen problemer med jeres emails, jeg prøvede bare lige at hjælpe trådstarter lidt på vej :)

Mit iøvrigt vedr. html header, så ville jeg til enhver tid sætte charset i html koden - uanset om den bliver stripped eller ej (hvilket vist bl.a. gmail gør), da den giver større sandsynlighed for at folk med sindssyge email klienter også får den at se korrekt (eller hvis emailens header af en eller anden årsag fejler - hvilket fx outlook eller antivirus programmer kan finde på at ødelægge).
Så det er sådan set en slags ekstra sikkerhed og såvidt jeg ved skader den ikke noget at have defineret.

Alt hvad jeg har læst anbefaler altid at man sætter charset i html, men måske det er en bagatel - Jeg ved at fx MailChimp som er en af de førende på området, anbefaler at man gør det - og altid selv gør det.

Men når alt kommer til alt, så er det jo også en irriterende bunke forskellige og fejlfyldte email klienter man kæmper imod, ikke mindst Lotus Notes, som jeg håber en dag forsvinder fuldstændig - det er virkelig en bunke lort til det med at læse emails ifølge anbefalinger/standarder. 

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Skrevet kl. 18:05

Lars Meyer:

UTF-8 sættes da helt klart i Emailen's header, men såvidt jeg kan se sættes den ikke i selve html-koden, hvilket er altafgørende. Hvis du kan se en html source kode i dine amino emails (evt. bare <head></head> koderne, så kunne det da være interessant at se om min outlook trods developer tool, modificerer html'en inden besked bliver vist/redigeret.

Web HTML og Email HTML er langt fra det samme, hvilket er noget du vil finde ud af den dag hvor du skal lave avanceret html emails. :-)

Så lavede lige for sjov skyld en test mail, for at bevise min "påstand", email klienter ignorere fuldstændig hvad der står i <head></head>. :-)

Kan sende dig mail'en som en vedhæftet fil, hvis du gerne vil se det.

Edit: Lader til du har leget med avanceret HTML i mails, men lader det stadig stå. :-)

Mads Madsen

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)