Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ekstra indskud ( midlertidigt) i ApS ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan gør jeg det smartest når jeg midlertidigt skal bruge 100.000 til investeringsmulighed i mit nuværende ApS.?

Jeg skal bruge pengene i ca. 2 måneder, hvorefter jeg vil tage dem retur til min privatkonto, og blot lade fortjenesten ( forhåbentlig) blive i selskabet.

mvh

Jesper

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 10:05

...tror ikke lige der er nogen direkte smart måde at gøre det på.

Men du bør lave en skriftlig aftale omkring lånet mellem dig og selskabet - med en rimelig markedsrente.

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Skrevet kl. 10:16

Du bør lave en skriftlig låneaftale mellem dig og selskabet - aftal desuden en rimelig markedsrente.

Der er ikke mig bekendt nogne "smart" måde at gøre tingende på. Men det er så vidt jeg husker vigtigt at du kan dokumentere at der er tale om et lån og ikke et indskud - SKAT kan vist godt finde på at betragte indskud i selskaber efter stiftelsen som en for selskabet skattepligtig indkomst (medmindre selskabet ligefrem er nødlidende - i så tilfælde må man gerne lave efterfølgende indskud). 

held og lykke med investeringen

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Skrevet kl. 10:19

TIL AMINO STAFF: Jeg fik en fejl om at indlægget ikke var postet begge gange.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 11:12

Hej Jan

Ja det er nok det nemmeste - tak for svaret.

Mvh

Jesper

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 23:19

Du indbetaler bare pengene til selskabets konto - herved opstår der en mellemregning imellem dig som hovedanpartshaver og selskabet.

Du bogfører det derfor blot på en særskilt konto som "Mellemregning, Jesper Laugesen" f.eks.

Så er den i vinkel :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:21

Jesper Jepsen:

Du indbetaler bare pengene til selskabets konto - herved opstår der en mellemregning imellem dig som hovedanpartshaver og selskabet.

Du bogfører det derfor blot på en særskilt konto som "Mellemregning, Jesper Laugesen" f.eks.

Så er den i vinkel :)

For en god ordens skyld bør laves et "lille" lånedokument, hvor der fremgår betingelser for lånet, og en rente på diskonntoen + 4% af hensyn til SKAT's retningslinier herom.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 09:52

Reg. Revisor TSP:
en rente på diskonntoen + 4% af hensyn til SKAT's retningslinier herom.

Rentefikseringen gælder kun i det omfang der ikke er fastlagt en markedsbaseret rente i mellem Jesper og hans selskab. Diskontoen plus 4% bruges kun som rettesnor i forbindelse med låneforhold, hvor der ikke er aftalt en rente.  Så i princippet kan Jesper vælge at bruge den rente som  han kunne få ved at låne pengene i en bank eller ved en anden finansieringskilde.

Det skal iøvrigt bemærkes, at SKAT efter en dom i Østre Landsret i 2008 ikke længere bare per automatik kan fiksere en rente med diskontoen + 4 %. Dommen slog fast, at SKAT skal foretage et individuelt skøn over låneforholdene, hvor der bl.a. henses til lånets størrelse, dets løbetid, den stillede sikkerhed og låntagers kreditværdighed.

Malene

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:04

Malene:

Reg. Revisor TSP:
en rente på diskonntoen + 4% af hensyn til SKAT's retningslinier herom.

Rentefikseringen gælder kun i det omfang der ikke er fastlagt en markedsbaseret rente i mellem Jesper og hans selskab. Diskontoen plus 4% bruges kun som rettesnor i forbindelse med låneforhold, hvor der ikke er aftalt en rente.  Så i princippet kan Jesper vælge at bruge den rente som  han kunne få ved at låne pengene i en bank eller ved en anden finansieringskilde.

Det skal iøvrigt bemærkes, at SKAT efter en dom i Østre Landsret i 2008 ikke længere bare per automatik kan fiksere en rente med diskontoen + 4 %. Dommen slog fast, at SKAT skal foretage et individuelt skøn over låneforholdene, hvor der bl.a. henses til lånets størrelse, dets løbetid, den stillede sikkerhed og låntagers kreditværdighed.

Malene

Hej Malene

Jeg er helt enig Yes, men af nemheds skyld anførte jeg den hurtigste løsning. Man kan følgelig kigge på sit sidste kontoudtog eller sin netbank og se, hvad banken vil kræve i rente for lånet, og så matche denne.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)