Hvordan gør jeg det smartest når jeg midlertidigt skal bruge 100.000 til investeringsmulighed i mit nuværende ApS.?
Jeg skal bruge pengene i ca. 2 måneder, hvorefter jeg vil tage dem retur til min privatkonto, og blot lade fortjenesten ( forhåbentlig) blive i selskabet.
Du bør lave en skriftlig låneaftale mellem dig og selskabet - aftal desuden en rimelig markedsrente.
Der er ikke mig bekendt nogne "smart" måde at gøre tingende på. Men det er så vidt jeg husker vigtigt at du kan dokumentere at der er tale om et lån og ikke et indskud - SKAT kan vist godt finde på at betragte indskud i selskaber efter stiftelsen som en for selskabet skattepligtig indkomst (medmindre selskabet ligefrem er nødlidende - i så tilfælde må man gerne lave efterfølgende indskud).
Du indbetaler bare pengene til selskabets konto - herved opstår der en mellemregning imellem dig som hovedanpartshaver og selskabet.
Du bogfører det derfor blot på en særskilt konto som "Mellemregning, Jesper Laugesen" f.eks.
Så er den i vinkel :)
For en god ordens skyld bør laves et "lille" lånedokument, hvor der fremgår betingelser for lånet, og en rente på diskonntoen + 4% af hensyn til SKAT's retningslinier herom.
en rente på diskonntoen + 4% af hensyn til SKAT's retningslinier herom.
Rentefikseringen gælder kun i det omfang der ikke er fastlagt en markedsbaseret rente i mellem Jesper og hans selskab. Diskontoen plus 4% bruges kun som rettesnor i forbindelse med låneforhold, hvor der ikke er aftalt en rente. Så i princippet kan Jesper vælge at bruge den rente som han kunne få ved at låne pengene i en bank eller ved en anden finansieringskilde.
Det skal iøvrigt bemærkes, at SKAT efter en dom i Østre Landsret i 2008 ikke længere bare per automatik kan fiksere en rente med diskontoen + 4 %. Dommen slog fast, at SKAT skal foretage et individuelt skøn over
låneforholdene, hvor der bl.a. henses til lånets størrelse, dets
løbetid, den stillede sikkerhed og låntagers kreditværdighed.
en rente på diskonntoen + 4% af hensyn til SKAT's retningslinier herom.
Rentefikseringen gælder kun i det omfang der ikke er fastlagt en markedsbaseret rente i mellem Jesper og hans selskab. Diskontoen plus 4% bruges kun som rettesnor i forbindelse med låneforhold, hvor der ikke er aftalt en rente. Så i princippet kan Jesper vælge at bruge den rente som han kunne få ved at låne pengene i en bank eller ved en anden finansieringskilde.
Det skal iøvrigt bemærkes, at SKAT efter en dom i Østre Landsret i 2008 ikke længere bare per automatik kan fiksere en rente med diskontoen + 4 %. Dommen slog fast, at SKAT skal foretage et individuelt skøn over låneforholdene, hvor der bl.a. henses til lånets størrelse, dets løbetid, den stillede sikkerhed og låntagers kreditværdighed.
Malene
Hej Malene
Jeg er helt enig , men af nemheds skyld anførte jeg den hurtigste løsning. Man kan følgelig kigge på sit sidste kontoudtog eller sin netbank og se, hvad banken vil kræve i rente for lånet, og så matche denne.