Hej Alle Amino'er Jeg har set mig en ejendom som er tilsalg, det virkelig drømme stedet for mig at komme til og bo. Idag bliver der drevet stutteri, på ejendommen og der er også en rideskole der holder til på ejendommen. Mit problem er at prisen er 5.995.000,- Det er rigtig mange penge, især når man skal fortælle sin bankdame om det. Det som der er specielt er at der er en rigtig stor leje indtægt til ejendommen, der er i alt 32 hestebokse, som idag alle er besatte. De giver 1600,- pr. mdr. for at have hesten opstaldet. Dette er incl. foder og ud og indtagning af hestene om morgene og aften. Rideskolen som også er tilknyttet ejendommen giver 100.000,- om året for leje af lokaler og faciliteter. Der er også to udlejnings ejendomme tilknyttet de giver hendholdsvis 4000,- og 2800,- ex. forbrug. pr. mdr. Er der nogle der evt. kan hjælpe mig med hvad jeg skal slå på overfor min bankdame for at få lov til at låne 5.995.000 ,- Vil det være en idé at lave en forretningsplan til at overbevise hende, i så fald hvad skal den så indeholde? Håber at i vil være behjælpelige med fyldestgørende svar. /Christian |
Hej
Det vil være en rigtig god idé med en forretningsplan, som også indeholder dine forudsætninger for at kunne drive virksomheden videre. Forretningsplanen bør tillige understøttes af budgetter, som udviser en sammenhæng mellem virksomhedens indkomst og de relative store omkostninger, som også følger med på ejendom af denne størrelse.
Herudover skal også indgå forhold omkring de private indkomstforhold og udgifter samt behovet for udtræk af virksomheden.
Det ser allerede ud til at du har fået de fleste oplysninger, men det bør underbygges af regnskaber og lignende for stutteriet/rideskolen, så der er noget historik at begrunde sine budgetter med.
Håber dette kan hjælpe.
Det kan være du skal have hjælp til at få foretaget de nødvendige beregninger omkring især de skattemæssige forhold, da der er tale om en erhvervsejendom f.s.v. angår stutteriet/rideskolen, og formentlig også en privatbolig. Endvidere er der stor sandsynlighed for, at erhvervsdelen ved finansiering kun kan belånes med 60 %, hvor resten om nødvendigt skal finansieres af banken eller pantebreve. Derfor er budgettering en nødvendighed.
Med venlig hilsen