Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til stutteri/rideskole Forretningsplan

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Mar 06
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle Amino'er

Jeg har set mig en ejendom som er tilsalg, det virkelig drømme stedet for mig at komme til og bo. Idag bliver der drevet stutteri, på ejendommen og der er også en rideskole der holder til på ejendommen.

Mit problem er at prisen er 5.995.000,- Det er rigtig mange penge, især når man skal fortælle sin bankdame om det. 

Det som der er specielt er at der er en rigtig stor leje indtægt til ejendommen, der er i alt 32 hestebokse, som idag alle er besatte. De giver 1600,- pr. mdr. for at have hesten opstaldet. Dette er incl. foder og ud og indtagning af hestene om morgene og aften. Rideskolen som også er tilknyttet ejendommen giver 100.000,- om året for leje af lokaler og faciliteter. Der er også to udlejnings ejendomme tilknyttet de giver hendholdsvis 4000,- og 2800,- ex. forbrug. pr. mdr. 

Er der nogle der evt. kan hjælpe mig med hvad jeg skal slå på overfor min bankdame for at få lov til at låne 5.995.000 ,- 
Dette er ikke bare en ejendom man køber, men en virksomhed.

Vil det være en idé at lave en forretningsplan til at overbevise hende, i så fald hvad skal den så indeholde? 

Håber at i vil være behjælpelige med fyldestgørende svar. 

/Christian 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:12

Hej

Det vil være en rigtig god idé med en forretningsplan, som også indeholder dine forudsætninger for at kunne drive virksomheden videre. Forretningsplanen bør tillige understøttes af budgetter, som udviser en sammenhæng mellem virksomhedens indkomst og de relative store omkostninger, som også følger med på ejendom af denne størrelse.

Herudover skal også indgå forhold omkring de private indkomstforhold og udgifter samt behovet for udtræk af virksomheden.

Det ser allerede ud til at du har fået de fleste oplysninger, men det bør underbygges af regnskaber og lignende for stutteriet/rideskolen, så der er noget historik at begrunde sine budgetter med.

Håber dette kan hjælpe.

Det kan være du skal have hjælp til at få foretaget de nødvendige beregninger omkring især de skattemæssige forhold, da der er tale om en erhvervsejendom f.s.v. angår stutteriet/rideskolen, og formentlig også en privatbolig. Endvidere er der stor sandsynlighed for, at erhvervsdelen ved finansiering kun kan belånes med 60 %, hvor resten om nødvendigt skal finansieres af banken eller pantebreve. Derfor er budgettering en nødvendighed.

Med venlig hilsen

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Mar 06
Skrevet kl. 16:47

Tak for dit hurtige svar og ikke mindst meget fyldest gørende svar. 

Jeg har lige nogle flere spørgsmål til det du skriver, som jeg håber du kan svare på og evt. være behjælpelig med evt. budgetmodeller osv. 

- Når du siger mine forudsætninger for at drive virksomheden videre, hvad tænker du så mere specifikt på der?

- Du skriver behovet for udtræk af virksomheden, - tænker du på egen "løn"?

- Hvor meget ved du omkring de skattemæssige forhold som du nævner?

/Christian

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:05

Hej

Har du de fornødne erfaringer med drift af stutteri/rideskole, ellers bør det fremgå af forretningsplanen, hvordan du løser denne del.

Ja, udtræk fra virksomheden svarer til egen løn m.v.

Omkring de skattemæssige forhold har jeg gennem årene fået en bred erfaring i, herunder fordeling af erhverv/privat, opgørelse af og fordeling af omkostninger og renter på ejendommen. Herudover har jeg tidligere haft kunder med stutteri og galopheste. Så jo, jeg mener selv at besidde en vis erfaring omkring disse forhold.

Vedrørende budgetmodeller kan jeg måske fremskaffe nogen i excel-format, som kunne anvendes.

Med venlig hilsen

Fra Vildbjerg
Tilmeldt 24. Jul 09
Indlæg ialt: 56
Fra  Claus Handberg Skrevet kl. 08:59

Hej Christian,

Det lyder som et spændende projekt - men jeg kender kun alt for godt din situation med den størrelse af penge og en bank.....

Mit første råd vil være - få rådgivning. Du bør (som jeg kan se du allerede er i gang med ;-)) have en revisor med på sagen. Yderligere vil jeg også mene at du bør have en advokat gennemgang af de kontrakter og aftaler der ligger, så du er helt klar over hvad du kan regne med og i hvor lang tid du er sikret de forskellige indtægter.

Men forretningsplanen slipper du heller ikke uden om - og det synes jeg heller ikke du skal. Du kommer til at sætte i en situation hvor du skal være helt sikker på at ikke bare huset - men også jobbet som selvstændig (for det bliver du jo i denne situation) er noget du kan trives med.

Savner du inspiration til at få taget hul på en forretningsplan - vil jeg gerne invitere dig forbi min blog der (forhåbentlig) kan give dig lidt inspiration til dispisition, tanker og overvejelser du bør gennemgå.

Klik forbi: http://forretningsplanen.blogspot.com/

Held og lykke !!

Claus Handberg

http://forretningsplanen.blogspot.com/

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Mar 06
Skrevet kl. 12:56

Hej

Du lyder til være en person, der kan bidrage med meget til min forretningsplan. 

Jeg vil rigtig gerne hvis du ligger inde med nogle budgetmodeller. 

Jeg vil rigtig gerne hvis du vil være behjælpelig med, den økonomiske del af forretningsplanen. Jeg har selv en del viden omkring det at lave budgetter osv. men altid godt og have en fagmand med på sidelinjen. 

Så alt det info du kan bidrage med vil være helt perfekt.

Ser frem til en god dialog. 

/Christian

Fra Vildbjerg
Tilmeldt 24. Jul 09
Indlæg ialt: 56
Fra  Claus Handberg Skrevet kl. 15:29

Du skal være velkommen til at sende mig din plan eller udkast til samme, så skal du gerne få mine input til dette.

Du kan skrive til mig på handberg7480@gmail.com

Mht. konkrete budgetmodeller synes jeg skulle tage et kig på:

http://www.startvaekst.dk/guidetilvirksomhedskoeb/0/8

og

http://www.startvaekst.dk/oekonomivaerktoejer/0/8

her tror jeg du kan hente rigtig meget model inspiration - men husk at bruge din sunde fornuft og lad dig ikke styre 100% af andres modeller...

Claus Handberg

http://forretningsplanen.blogspot.com

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)