Hej Dorthe,
Hvis en kunde kommer med et oplæg som ikke er klokke klart (og det gør
90% af alle kunder) så skal der jo laves et oplæg hvor deliverable er fastlagt.
Det tager tid og det koster penge. Hos 1902 Software løser vi problemet ved at fortælle kunden at det koster f.eks DKK 5,000, 10,000, 20,000 eller 30,000 at få udarbejdet et estimat / tilbud med mindre det er tale om et standard job.
Hvis jeg var dig ville jeg sige til kunden noget i retningen af at
du skal bruge f.eks 10 - 15 timer @ DKK 800 for at komme med et oplæg og så
selvfølgelig forklare kunden hvorfor. Det kan du sagtens gøre i Amino
Freelancer som den er i dag. Hvis der er hold i det du siger og
kunden ikke vil betale for at få udarbejdet et oplæg så vil mit råd
vare at du tak med nej tak til jobbet. Du kan ikke tjene pegen ved at
arbejde gratis for folk.
Argument
Det er lidt det samme som når du skal have bygget et hus, hvis du fortæller en mure / tømmer at du skal bruge et hus på 200 M2 og så forventer at du kan få en pris så bliver du sikkeret skuffet. Mure / tømmeren skal se en arkitekttegning, lave jord prøver etc. for at kunne beregne en pris. Arkitekten arbejder ikke gratis, han skal have penge for at lave tegningerne, det kan alle forstå, grafisk design og IT udvikling er lidt det samme.
Husk på, at når du udarbejder et oplæg til en kunde så udføre du konsulent arbejde og du kan være 1000% sikker på at kunden vil tage dine gode ideer og bruge dem med en anden leverandør uden hensynstagen til at du har udført et stykke arbejde. Hvis du er blevet betalt for det arbejde så kan du jo i grunden være ligeglad hvordan kunden bruger det for du har ikke arbejdet gratis.
Hope it make sence :-)
Mvh
Peter