Hej Jeg står i den herlige situation at jeg "troede" at man "bare" kunne kopiere en faktura et andet firma (dvs skrive alt det de skriver). MEN jeg kan ikke finde det såkaldte "serienummer" på nogen af dem. Og hvad beskriver serienummer i det hele taget og hvordan implementeres det i forhold til det fortløbende nummer? Hvad man tror man har styr på kan åbenbart ændres i løbet af no time. Fakturaen skal shippes imorgen, så hurtige svar bliver yderst værdsat. Hyg Louise |
Hvad er en vares Serienummer?
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
Et serienummer er en identifikation af enkelte vare. Har du f.eks. købt 5 varer på en faktura vil hver enkelt varer på fakturaen muligvis have et serienummer. Det bruges meget på vare som er af høj pris, elektronik m.v. således at du kan holde styr på præcis hvilken vare du har solgt. F.eks sælger du en DVD med serienummer 0001 til kunde 1 og skriver ikke serienummeret på fakturaen så kan kunde 1 kommer med DVD en afspiller som er købt et andet sted af en anden person og som måske er 3 år gammel og sige at de vil have den lavet på garantien da du ikke på din faktura kan se at det ikke er den du har solgt. Håber det gav mening. |
Mvh, Lars Brink
Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.
Der skal være et fortløbende fakturanummer, og det kan du ikke kopiere - du har din egen nummerserie, som du skal følge. Kravene til en faktura kan du finde her: Serienummeret, du omtaler, er nok et andet udtryk for fakturanummer. |
Hej Tak for svarene. Jeg var inde og kigge på linket. Det var her jeg først stødte på det med serier. "et fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen (fakturanummer)"... Jeg kan ikke finde noget eksempel på hvad der defineres som serie. Et faktura nummer er vel det fortløbende nummer så vidt jeg kan se, da dette nummer ikke må brydes? På eksemplet længere nede ser jeg heller ikke noget, der skulle tyde på en serie.(DAAAH, hvorfor bruger skat udtryk som ikke kan "spores"...) Og mht. eksemplet med DVD''en... Ok, så jeg giver mine varer et serienummer på fakturaen (så vidt jeg forstår det, ud over det fortløbende nummer?). Skal jeg så også mærke min vare med dette specielle nummer? Ellers kan de vel komme alligevel hvis det samme nummer ikke står klart og uudslettelig på varen? Der er et eller andet her som lige nu bare ikke klikker i hovedet på mig... Hyg Louise |
En serie er bare en nummerrækkefølge. Nogle gange har man flere serier, hvis man f.eks. både fakturerer i et bogføringsprogram og lejlighedsvis sælger noget på markeder eller lignende, hvor det ikke kan lade sig gøre at bruge regnskabsprogrammet, og man så i stedet bruger nogle nummererede duplikatblokke eller lignende. Lav en faktura og send til mig, så skal jeg sige dig, om den er OK. |
Hej Anette Mange tak for tilbudet. Herunder er en faktura, som jeg mener den skal/bør se ud... Men jeg kom til at tænke på noget andet.Skal det fulde navn stå anført på en faktura? Eller behøver mit navn overhovedet stå der selvom jeg kører en virksomhed uden anden form for menneskelig involvering? **************************************************************************** Dato for udstedelse: 19. oktober 2006 Faktura nr. 0001 Creatastica Louise (adresse) SE nr: xx xx xx xx Til Jane Doe (adresse) Varer inclusiv 25% moms 1 ebook 1x100kr 100kr Forsendelse 50kr Total beløb 150kr Moms udgør ialt af total beløb 30 kr ************************************************************************* Hvis jeg gerne vil sælge 2 produkter til evt. rabat, sælges det hele så som 1 samlet produkt? -Eller hvad hvis jeg sælger flere produkter ad gangen? (de sidste 3 spørgsmål her er sådan stillet til folk generelt). Jeg venter i spænding efter kritiske kommentarer, især efter diverse fejl og mangler. ![]() Louise |
Din faktura er for så vidt OK, men jeg sender en PM, så du kan få en skabelon at arbejde efter. Dit navn eller firmanavn samt adresse skal naturligvis stå på fakturaen, jeg gætter på, at jeg misforstår dit indlæg, når jeg læser det som om du helst ikke vil have noget med sagen at gøre. Når du sælger to ens varer, skriver du 2 stk. a kr. xx ... i alt 2xx, og hvis du sælger flere forskellige varer, skriver du flere linjer i fakturaen. Jeg tror, du skal se at få fat i nogle fakturaer fra dine leverandører mv. for at se, hvordan det er almindeligt at stille tingene op. Der er nogle specielle regler for, hvordan man sælger til udlandet - alt efter om det er b2b eller b2c, og om det er EU eller uden for EU, og hvis du ikke kender de regler, skal du bruge noget tid på at sætte dig ind i sagerne, før du går i gang, der er masser af læsestof om det. Mange hilsner |
|
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)