Hej
Hilsen Kristian |
Hej
Fradrag kan gives under forudsætning af, at det jvf. Statsskattelovens § 6 er med til at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst. Dette betyder i lighed med eks. kursusudgifter, at det skal komme virksomheden til gode (og derved også dig som indehaver), hvorfor en virksomhedscoach bør være fradragsberettiget.
Hvis coachingforløbet bliver af mere personlig karakter (uddannelse af indehaveren el. lign.) nægtes der fradrag, hvorfor det vil være tilrådeligt at få en skriftlig redegørelse over omfanget og områderne for virksomhedscoachens ydelser. Også gerne med en specifik beskrivelse af formålet med ydelsen set i relation til virksomheden.
Dette er den generelle opfattelse, men afhænger følgelig af virksomhedens aktiviteter og indehaverens personlige forhold og interesser.
Der forefindes pt. ikke nogen banebrydende domme eller kendelser indenfor dette område, og jeg tvivler på, at SKAT vil acceptere omkostningen under sundhedsudgifter, så ja vi er inde i en gråzone.
Håber dette kan hjælpe, idet jeg dog har anført, hvad jeg mener der skal til for at opfylde fradragsretten.
Med venlig hilsen