Hej Henrik.
Tusind tak for dine mange gode hints, tips og tricks 
Ja, hvorvidt jeg er modig eller overmodig mht først at købe til lager, og så forsøge at sælge vinene bagefter .... ja, jeg forstår godt din kommentar/"bekymring", men det er gjort ud fra en vurdering af, at man "hører" altid "eksperterne" sige, at hvis man ikke viser, at man selv tror på sin ide, hvordan kan man så forlange at andre skal tro på ideen.
Det skal naturligvis ikke forstås på den måde, at man skal sætte alt over styr, for først at købe til lager, og så forsøge at sælge bagefter.
Men den forretningsmæssige grundtanke har været: Nu køber vi nogle (få) tusinde flasker, så de kunder vi starter med at gå ud til, vitterlig også KAN købe. Jeg ved jo selv hvordan jeg ville reagere, hvis en "smart" sælger kom og tilbød en vare - og hvis jeg så sagde JA TAK, JEG VIL KØBE, at han så sagde: "OK- men så bestiller jeg da lige noget hjem ... når jeg har samlet tilstrækkeligt mange ordrer sammen, til at det er rentabel".
Min filosofi er, at i disse tider, hvor alt er presset, og varelagrene skal være på et minimum, så skal det være således, at NÅR det lykkes at overtale en kunde til at købe, så skal man også kunne levere - for ellers fortsætter han jo blot med at købe hvor han plejer.
Jeg har i denne uge haft møde med en (mangeårig) god forbindelse i Norge - og selv om jeg generelt er "forsigtig optimist", så tror jeg på det vil lykkes at komme ind på det norske marked, i løbet af foråret. Det er "lidt" spændende.
Jeg har også en mange årig bekendt i Sverige, som jeg vil forsøge at kontakte ... omend jeg ikke er helt lige så "tryg" ved min svenske kontakt, som min norske ... men man kan vel skrive (sikre) sig ud af meget.. :-/
Men endnu engang: MANGE tak for dine gode kommentarer og tips samt links. :-)
.... og lige for at afslutte det med først at købe - siden forsøge at sælge :-/ Jeg har jo nævnt for dig, at jeg synes det er det mest troværdige - men vi har det også lidt sådan:
Vi TROR 100% på projektet - og vil også indstillet på, at arbejde hårdt for at få det realiseret (det har vi gjort i så mange andre sammenhænge) ..men worse-case: skulle det vise sig umuligt, så må vi jo trække "tabet"/indkøbet fra i den personlige skat - og så glæde os over, at vi har vin til et stykke ind i pensionsalderen ... og den er i øvrigt IKKE nært forestående :-)
Nå, men som nævnt .. vi er lige kommet hjem fra Norge, så nu vil jeg til at klikke på dine spændende links :-)
Fortsat go' week-end.
Venlig hilsen, Lene.