Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

privatpraktiserende ergoterapeut

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Oct 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med råd og vejledning.

Jeg er uddannet ergoterapeut og arbejder i psykiatrien.

Nu planlægger jeg at starte privatpraktiserende på deltid.

Da det er en ydelse indenfor sundhedsområdet er den momsfri.

Jeg skal ikke betale lønsumsafgift da jeg ikke vil tjene mere end 80.000 årligt.

Så langt så godt.

Kan jeg skattemæssigt blot hæve min årsindkomst og betale a-skat af beløbet eller skal jeg betale b-skat af mit ekstra arbejde?

Hvor meget betaler man i b-skat?

Skal jeg lade mig registrere når jeg alligevel ikke skal betale moms?

Det skal nævnes at jeg ikke har lokale udgifter da behandlingen foregår hos klienten. Der vil dog sikkert være transportomkostninger.

Venlig hilsen

KenoBeno

Tilmeldt 18. Oct 06
Skrevet kl. 17:30
Hmm i må undskylde mellemrummene. Jeg ved ikke lige hvad der er sket med det indlæg.....

Kenobeno

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 18:15
Hej KenoBeno
Velkommen til Amino Når du skriver indlæg skal du ikke lave mellemrum som normalt, det kommer der ganske automatisk. Hvis du ønsker at skifte linie uden at lave mellemrum, holder du shift nede mens du trykker enter. Hvis du derimod ønsker at lave et mellemrum mellem dine to sætninger, trykker du enter en enkelt gang. Giver det mening?

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:09
Nå okey. Så er det derfor jeg så tit har langt imellem mine sætninger. Ja det giver mening.

However:

Du skal ikke registreres i forhold til moms og lønsumsafgift men der vil stadig være en indkomst som skal beskattes, og som du også spørger til.

Du kan angive det som B-indkomst på selvangivelsen (A-indkomst vil det aldrig være) og derved lade dig beskatte af bruttoindkomsten.

Du vil dog være bedre stillet med hensyn til transportomkostningerne ved at lave et regnskab hvor du opgører et overskud som du så selvangiver som overskud af virksomhed. Herved får du fradraget og andre fradrag i den personlige indkomst.

A-indkomst, B-indkomst, overskud af virksomhed og anden arbejdsindkomst beskattes som personlig indkomst.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Oct 06
Skrevet kl. 09:55
Tak for svarene.

Men når jeg så skal betale B-skat. Skal man så gøre det over ti rater pr år. Kan jeg ikke sætte en passende procentdel af på en konto som jeg så betaler en gang årligt?

På en anden måde skal jeg lave et overslag over indtægten og det er lidt svært at vide hvor meget jeg kommer til at tjene.

KenoBeno

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:37
I praksis kan du godt jo. I teorien skal du forskudsregistrere dig med det forventede overskud og derved betale B-skat. Det ses af og til at SKAT går ind og fastsætter et skønsmæssigt overskud, eller kræver at du selv gør det, og det har de også ret til. Det er dog sjældent at de gør det af egen drift medmindre man har store restancer.   

Tilmeldt 18. Oct 06
Skrevet kl. 10:59
Okay. Tak for svarene.

Og b-skatte procenten er det der står på mit bikort?

Dertil kommer arbejdsmarkedsbidarg på 8 procent ikke?

Kenobeno

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:13
Det er sådan set korrekt men den skatteprocent der står på dit bikort er ligesom den skatteprocent der står på dit hovedkort blot en foreløbig procent. Derfor kaldes det en trækprocent (alene til brug for forskudsskatten). Din faktiske skat eller en budgetteret skat kan du eks. beregne via Tast selv systemet på skat.

Tilmeldt 18. Oct 06
Skrevet kl. 11:21
Tak for svarene endnu engang. Jeg prøver tast-slev.

Venlig hilsen

kenobeno

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)