Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til jobansøgning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er i gang med at skrive en job ansøgning. Jeg har tænkt mig at søge et studiejob i en bank på syd sjælland. Men ansøgningen gør altså lidt vrøvl. Hvis i har kommentar til det jeg har skrevet vil det være en stor hjælp, alle råd generalt omkring at skrive ansøgninger modtages også med kyshånd:)

Jeg hedder xxxx, er 22 år gammel og bor i xxx. Til dagligt læser jeg HA i Slagelse, hvor jeg netop er begyndt på andet år.
Jeg ser mig selv som værende pligtopfyldende, kreativ og altid i godt humør. I min fritid bruger jeg meget tid på sport, især sammen med venner - alt fra fodbold og basketball til billard. Derudover interesserer jeg mig meget for computere og en god bog er da heller ikke af vejen, når der bliver tid mellem alle lektierne. For nyligt er jeg også blevet bartender på min skole, hvilket er et dejligt afbræk fra lektierne og en god måde at være social med de andre elever på.

Tidligere joberfaring:
Jeg startede med at arbejde i Bilka Næstved da jeg var 16 år. Jeg har været i Bilka til og med juni 2006. Jeg startede som vognreparatør/vogndreng. Det var jeg i ca. 1½ år, hvorefter jeg kom op til kasselinien som ungarbejder. Da jeg fyldte 18 år blev jeg kasseassistent, hvilket jeg var indtil jeg stoppede. Sommeren 2005 arbejdede jeg nogle måneder i Bauhaus hvor jeg stod i en Bosch stand, her var mit job at vise Bosch produkter frem; herunder boremaskiner, diverse slibemaskiner m.m. Sommeren 2006 havde jeg et vikarjob hos Post Danmark, hvor jeg sorterede pakkepost. Vi var to vikarer som stod for det meste i afdelingen da de fast-ansatte var ferie, så jeg var bl.a. dagligt til teknikmøde, hvor man holdte de andre afdelinger up-to-date med hvor meget post der var på den pågældende dag m.m.

Jeg har stor erfaring med kundekontakt fra Bilka, samt en HHX eksamen plus et helt år hvor jeg kun har arbejdet. Jeg håber meget at I kan bruge min ansøgning og at jeg kan komme til en samtale hos jer.

Med venlig hilsen
xxx
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 20:15
Nu ved jeg ikke hvilken type job, du søger, og heller ikke hvilke krav banken stiller. Har du eventuelt jobannoncen, så vi kan se den?

Anyway - her er mine umiddelbare kommentarer:

1. jeg er personligt tilhænger at, at man i en jobansøgning skriver noget om sig selv. Men nok ikke helt så meget, som du gør. Virker nærmere som en kontaktannonce.
2. Jeg læser ikke noget om hvad der kvalificerer dig til jobbet
3. Husk at lade noget stå åbent - en appetitvækker, der  gør at de får lyst til at kalde dig til samtale, om ikke andet, så for at få svar på deres undren.
4. Tidligere joberfaring hører hjemme i et CV, med mindre du vil trække noget frem, som er direkte relevant for det job, som du søger.
5. Lav et afsnit, som du kalder "personlige kompetencer" - altså alle de ting, som ikke nødvendigvis er brancherelevant, men som gør dig til en god arbejder. Eks. Flexibel, imødekommende, lærenem, ihærdig, mødestabil, etc. Men brug ikke føromtalte ord - skriv en sætning, som ordene kan læses ud af.

Der er sikkert mere - men jeg vil hellere trykke "send" nu, så du kan komme videre, end at vente til jeg har samlet alle mine tanker.

Held og lykke!

Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 10. Jan 06
Skrevet kl. 20:36
Glemte at skrive at jeg søger et uopfordret job og har tænkt mig at skrive til et par banker. Kender et par stykker fra skolen som har fået job i en lokal bank. Vist noget med at arrangere møder, noget valuta halløj og andet:)

ad. 1
Ja du har ret, har nok skrevet for meget om mig selv. Det er en svær balance, synes jeg.

ad. 2
Jeg synes det er svært, nu når jeg skal skrive en uopfordret ansøgning, men dette punkt hænger vel meget sammen med punkt 5?

ad. 3
Hvad kunne det være?

ad. 4
Ja har nok skrevet en del for meget omkring hvad jeg tidligere har lavet, tror dog jeg fortsat vil trække min erfaring fra Bilka frem.

ad. 5
Prøver lige at lege lidt med et par gode sætninger:)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 20:47

Glemte at skrive at jeg søger et uopfordret job...

Det betyder blot, at du i endnu højere grad skal efterforske virksomheden, dens holdninger, værdier og vilkår. Reflekter på disse i din ansøgning.

ad. 1
Ja du har ret, har nok skrevet for meget om mig selv. Det er en svær balance, synes jeg.

Jeg kan kun give dig ret. Men siden jeg ikke kender dig eller dit levned, så kan jeg kun vurdere som arbejdsgiver og menneske.

ad. 2
Jeg synes det er svært, nu når jeg skal skrive en uopfordret ansøgning, men dette punkt hænger vel meget sammen med punkt 5?

Nej, punkt 2 er for sig selv. Der er forskel på kvalifikationer og personlige kompetencer. Dine kvalifikationer er eksempelvis, at du kan arbejde med Excel, Summa Sumarum, eller andet software, eller at du er god til at grave huller. Dine personlige kompetencer er de blødere værdier: Iværksættende, initiativrig, etc.

ad. 3
Hvad kunne det være?

Svært, uden at kende dig. Men du kunne fortælle noget fra et fag, du har på HA, som er direkte relaterbart til branchen, læg op til en pointe (eks. eksamen eller et projekt), men udelad resultatet.

ad. 4
Ja har nok skrevet en del for meget
omkring hvad jeg tidligere har lavet, tror dog jeg fortsat vil trække
min erfaring fra Bilka frem.

Du skal ikke UNDLADE at fortælle om dine erfaringer. Men put dem på en særskilt side, som du kalder Curriculum Vitae (CV). Træk Bilka frem i ansøgningen, hvis du finder det relevant.

ad. 5
Prøver lige at lege lidt med et par gode sætninger:)

God ide!

Endelig: Der er også grænser for hvor meget du skal gøre ud af en studiejobansøgning. Husk at fortælle ting som, hvornår du kan være på arbejde, etc. Der er iøvrigt intet mere dødt end en generisk ansøgning, som blot duplikeres med ny modtager og sendes som "spam". Det er nemt at se, at ansøgningen ikke er direkte stilet mod modtageren, men blot et stykke bunkepost. Vær lidt personlig - også mod arbejdsgiveren. Altså find interessante pointer frem, som arbejdsgiveren giver udtryk for på hjemmesiden, etc., og kommenter på dem.

Skriv eksempelvis, "Jeg faldt over jeres hjemmeside og læste at i fokuserer på at være en anderledes bank. Det falder i den grad i min interesse... etc."

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 20:55
Enig med Peter, start med lidt om hvorfor du søger i en bank, og tænk lige grundigt over hvorfor.

Derudover er jeg mere til ..."jeg er ......", fremfor "jeg ser mig selv som......".

Og så enig omkring CV, husk at starte med det nyeste øverst

Tilmeldt 10. Jan 06
Skrevet kl. 12:52
Mange tak for hjælpen indtil videre:) Det har været til en stor hjælp!

Men i er stadig velkommen til at komme med flere råd, man kan altid blive bedre til at skrive ansøgninger.
Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 13:20
Hej Sebastian...

Prøv at læse denne tråd igennem - der er rigtig mange gode råd:

http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=7305

Mvh.

René

Tilmeldt 10. Jan 06
Skrevet kl. 14:49
Tak for linket, har kigget lidt på det.

Nu har jeg kigget lidt på en bank jeg især gerne vil søge job i og hvor jeg kender et par stykker fra skolen som har et studiejob.

Her er et link til deres værdier: http://web.spartrelleborg.dk/index.php?spartvaerdier

Men har svært ved at få dem ind i min ansøgning. Har ikke særlige meget erfaring med at skrive ansøgninger desværre.

Måske i kunne hjælpe lidt:)
Hvis jeg selv skulle fortælle lidt om mine gode og stærke sider ville det nok være:

Jeg er altid i godt humør, møder altid til tiden, elsker at være social med andre mennesker. Jeg lærer hurtigt og er god til at samarbejde.

Dårlige sider er nok at jeg nogengange kan have svært ved at tage beslutninger, simpelthen fordi jeg godt vil kende konskvenserne af mit valg på forhånd. Arbejder dog på at blive bedre til dette;) Jeg er måske ikke den mest individueller type, langt bedre til at samarbejde sammen med folk, elsker gode diskutioner.

Hvordan vil i kunne overfører noget af dette til en ansøgning:)

Tilmeldt 14. Feb 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:09

Hej Sebastian

Jeg vil først og fremmest råde dig til at få lavet et cv, hvor du så kan liste dine job erfaringer, gerne i punkt form så det er let og overskueligt. En rigtig god tanke du kan gøre dig selv er: "hvis jeg nu skulle kigge 200 jobansøgninger igennem" hvordan ville du så gerne have at de skulle se ud, for at det var overskueligt for dig. Det kan nemlig være en god idé at tænke lidt som en chef, så din ansøgning kommer til at se ud sådan som de kan lide den.

Håber det kan hjælpe dig en smule i hvert fald ;)

mvh

______
Martin 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:14

martin_petersen:
Håber det kan hjælpe dig en smule i hvert fald ;)

Uha - jeg håber at Sebastian blev hjulpet for 5 ½ år side da han startede tråden.Smile

Bortset fra det - så velkommen til Amino, hvor dine råd iøvrigt altid er velkomne!

/Henrik

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)