Hvad er reglerne på hvor sent man må larme i hverdagende, og i weekenden, jeg bor i et villa kvarter, og i min del har vi ingen boligforening, eller hvad det lige kaldes!
Men det er sådan jeg har en hobby, som kun varer en mdr. hvert år, og så benytter jeg mig selvfølig af dette, og det er afskydning af fyrværkeri...
Men så kommer naboen, "du må ikke skyde af, vi har hunde, og vi skal op på arbejde kl. er kun 20.00?
Hvad stiler jeg op her, nogen der kan henvise til noget skriftligt eller bevis for at man ikke overtræder noget?
Håber nogen kan hjælpe mig...
Jeg ved ikke om der er regler, men mener da der er uskrevne regler i f.eks. et sommerhusområde. Det er ting som, at man ikke slår græs mellem kl.12-14 og ikke larmer før kl.9 eller efter kl.18.
Men jeg ved ikke når det er et villa kvarter - men prøv at snak med din nabo om i ikke kan finde ud af noget? Ellers kan du jo skyde af fra kl.17? Der er jo mørkt nok på denne årstid.
23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO.
Der findes ikke en generel lovgivning for hvordan man støjmæssigt skal
tage hensyn til sine naboer. Det nærmeste vi
kommer det er politivedtægten, men den giver stort set kun adgang til
at gribe ind, hvis der larmes udendørs eller for åbne vinduer.
Dertil kommer at der i boligforeninger, mv. kan være særlige regler omkring det at støje.
En ting er lov og orden. Her taler vi om 10 affyringer - godt naboskab (om du kan lide damen og hendes hund eller ej) vil være at du varslede i forvejen, hvornår du har tænkt dig at lege med fyrværkeriet. Det giver naboen en mulighed for måske at gå en tur med hendes hund eller tage andre forholdsregler.
Man kan sige det sådan jeg skal finde mig i at hindes hunde skider på
min grund 365 dage om året, og jeg fyre måske 10 dage spret ud over de
35 dage, så jeg vil sige at jeg har det værst..
Vi kan ikke rede vores nabo skab, da de startede med ikke kan ville deltage i hækken skal klippes en par gange i sæsonen, og er "lokal politiker min bare r..., de er lige til flyttes vores kvarter, og er dem eneste der brokker sig, nu har jeg gået og fyret af i snart 15 år, og ingen klager haft før nu, så man skulle måske smide en seddel i deres postkasse, og nævne det, eller bare bede dem og at flytte igen...
Og lidt sjovt at du skriver at deres hunde skider paa din grund 365 dage om aaret, naar du ogsaa skriver at de lige er flyttet til kvateret...
Har selv en næsten nabo her i 2800 Lyngby, der også kan lide at fyrer at hele året (og det må være en pro. det er flot). Det var da sjovt og flot de første par mdr. men så bliver man træt af det.
Jeg har hverken hund eller kat, men kan god lide min nattesøvn, så tag hensyn til andre.....
Jeg vil altså også sige, at hvis man er bevidst om, at man er til gene for folk, så er det ens ansvar, som menneske at tage hensyn. Ligesom det er din nabos ansvar, at sørge for at hundene ikke besørger sig på din grund.
De to ting hænger ikke sammen. Så du skal vise hensyn ligesom skal (og ikke kun hvis hun gør det)
Alternativt ender vi sgu et eller andet sted, hvor civilisation er ikke-eksisterende - man kan godt opføre sig lidt modent selvom man ikke synes andre gør det. Lov eller ej - jeg er også træt af, at min nabos hunde render på min græsplæne om sommeren og smider legetøj og "det der er værre", men derfor behøver jeg jo ikke være et røvhul. Jeg beder dem pænt fjerne alt andet end legetøjet. (Legetøjet kan jeg godt selv smide over i deres have, efterhånden som jeg finder det) At de ikke udbedrer problemet giver mig ikke ret til at være et dumt svin over for dem, og ignorere deres ret til at være her.
men husk, så længe du overholder loven kan du være ligeglad :)
Vil det sige at du har samme mening ?
Så ville du finde det ok hvis du f .eks sked alle dine arbejds kollegaer et stykke og meldte dem og du blev frosset ud af fællesskabet bare så længe du overholder loven ?