Hej! Jeg er en fyr på 17 som skal til at starte "virksomhed". Jeg selv, og en kammerat tager et lille parti varer hjem fra en dansk importør, og tjener på at sælge dem videre.
Spørgsmålet går på: "og hvad så nu?"
Jeg har kontaktet SKAT, og de har allerede sendt et Giro-kort til indbetaling af 8% AM-bidrag af min forventede årlige indkomst. Jeg synes der står et sted at det er 1 af 10 rater... hvilket ville være at indbetale 10*8%=80% af min forventede indkomst i alt. Det holder ingen steder, så jeg håber på at der kun er en enkelt rate ! (?) (som passer på 8% af min forventede indkomst)
Nu har jeg gennemsøgt adskillige forums og artikler, men kan alligevel ikke få styr på hvad jeg skal gøre. "Virksomheden" er registreret som personlig (jeg er ejer), og kommer endnu til at have en indkomst på under 50.000. Så jeg skal ikke lægge moms på mine priser?
Er der nogen krav til mit regnskab? Eller smækker jeg bare et Excel ark op? Det skal vel sendes til SKAT på et eller andet tidspunkt?
Og skal jeg bare betale det forventede AM-bidrag nu? så får jeg vel noget tilbage hvis jeg ikke når op på forventet indkomst? Skal jeg have et CVR-nr.? eller skriver jeg bare mit CPR-nummer på mine faktura?
Til sidst: Er der virkelig ikke en bagatelgrænse for al det her pjat? Det er i øjeblikket kun for sjov at vi roder med virksomhed... Det kommer vel til at koste staten mere at have folk til at registrere os, end vi kommet til at betale i AM-bidrag :S.
Der er helt sikkert noget jeg har glemt at spørge om, men det må jeg tilføje senere. På forhånd tak for de gode og kreative svar
Du blander tingene sammen. Arbejdsmarkedsbidraget udgør 8% af din indkomst, herunder af den forventede indkomst. Da bidraget opkræves i 10 rater betaler du med hver rate 1/10 af det forventede tilsvar (10% af de 8%).
Det med momsen er korrekt men der gælder ingen bagatelgrænse på skatten.
Hvis du har fået lavet registreringen nu handler det jo om at der ikke betales nogen rate for december. Dvs. at der kun opkræves 1 rate for resten af året (november).
Det er godt nok vanskeligt at finde hoved og hale på dit indlæg!
Du skriver at virksomheden er registreret som personligt ejet. Og længere nede spørger du om du skal have et CVR nr. Jeg går ud fra at du mener momsregistreret, når du skriver at virksomheden er registreret, ik''? Hvis det er tilfældet, så har du jo også et CVR nr. !?!
Hvis først du er momsregistreret og har et CVR nr. så skal du opkræve moms på dine salg. Uanset omsætningens størrelse.
Der findes templates til regnskabet på startguiden.dk så vidt jeg husker. Regnskabet skal sendes ind sammen med din selvangivelse.
Hvis du forventer at omsætte for under 50.000 kr/år havde du ikke behøvet at momsregistrere virksomheden, og så havde du sluppet for meget "pjat" som du skriver.
Mon ikke det Mivi mener med at være registreret er at han blot har ladet sig forskudsregistrere med overskud af virksomhed og derved er blevet pålagt såkaldte B-rater. Dvs. han har ikke et CVR-nr. I såfald er der ikke noget at angive på fakturaen. Personligt ville jeg da være betænkelig ved at opgive CPR.nr. på fakturaen og det er mig bekendt heller ikke et krav.
Der er iøvrigt ikke noget ved at drive virksomhed for sjov i skattemæssig henseende. Det betyder bare at man ikke får fradrag for evt. underskud (hobbyvirksomhed) og man skal stadigvæk aflevere alm. regnskab m.v.
Ja, jeg er ikkemomsregistreret (heldigvis... ellers ville det være endnu mere besværligt).
Jeg har, for nu, fået SKAT til at slette mit "forventede overskud", og dermed strege forudbetalingen af AM-bidraget.
Så kan jeg vel altid skrive det på selvangivelsen, hvis jeg har tjent noget til den tid... (?)
Tak for svarene. Jeg tror at jeg vil finde et kursus/foredrag før jeg går rigtigt i gang med virksomhed... Det er ikke så let som man lige går og tror.