Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af bolig i udlandet m.h.t. skat mv.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Dec 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at overvejde 2 ting:

Jeg opholder mig 8-9 måneder i udlandet om året og tænker derfor på at blive udlandsdansker.

Jeg overvejer også at købe en bolig i udlandet.

Hvilke ting skal man være opmærksom på i den forbindelse?

Er der skattemæssig forskel på om jeg køber en bolig før og efter jeg evt. bliver udlandsdansker?

Jeg har et Aps i Danmark - er det en lovlig mulighed at lade det købe min bolig og så leje den af mit Aps
eller kan det bedre betale sig at købe den i personligt regi ?

Marcus

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 17:23

Hej Marcus

Når du er så meget i udlandet, så er det oplagt at flytte din residens til hvor du opholder dig mest, hvis du opholder dig et sted i udlandet, så vil den stedlige myndighed også kræve at du tilmelder dig der (hvis de skulle finde ud af det). Du skal også være opmærksom på din sygeforsikring når du er så meget i et land, hvor du ikke er tilmeldt, dit almindelige danske sygesikringsbevis dækker kun i 3 måneder, så du vil have brug for ekstra sygeforsikring.

Køb af bolig i udlandet volder ikke nogen problemer, men der er mange forskelligheder i forhold til den danske måde at gøre ting på.

Et dansk registreret selskab kan ikke umiddelbart købe i udlandet, der skal oprettes et datterselskab el.lign.som er registreret i det land hvor du vil købe. Om du skal have et selskab til at købe eller selv skal købe personligt afhænger af dine personlige forhold. Der er som regel forbundet en række omkostninger til at oprette et lokalt selskab, som du kan undgå ved at købe personligt.

For at få opholdstilladelse i et andet land kan der være krav, som skal opfyldes, det afhænger af hvor du vil flytte hen.

Indenfor EU er det relativt enkelt at få opholdtilladelse i et andet land.

Hvis du skulle søge mod Italien er du velkommen til at spørge detaljeret, jeg tog springet for 2 år siden.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:35

Finn Pedersen:
Et dansk registreret selskab kan ikke umiddelbart købe i udlandet, der skal oprettes et datterselskab el.lign.som er registreret i det land hvor du vil købe.

Hvilke love forhindrer dette??Huh?

Henrik

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 893
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 17:53

jeg er også interesseret i at høre om hvordan det er med skatten hvis man køber ejendom i udlandet (til virksomheden) håber ikke jeg har kapret tråden.

Mvh Omar

rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig

Tilmeldt 19. Dec 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:23

Hej Finn
Italien lyder også dejligt men jeg er i Asien og overvejer om det skal være Malaysia eller Filipinerne. Jeg syntes det er de smukkeste og samtidig er begge lande vestlige på mange punkter og det er nemt at begå sig som udlænding sprogligt.

Jeg skal være opmærksom på ekstra sygesikring - den skal vel være international - Kender i nogen der dækker world wide ?

Da jeg driver internet virksomhed kan jeg jo i princippet bo alle steder og jeg læste om en mand der havde købt boliger til udlejnings formål i syv lande og hans job var så at rejse rundt og holde lidt øje med disse boliger og vedligeholde dem. Han så på den måde en stor del verden uden de store udgifter da det jo er hans selskab der betaler rejseudgifterne mellem hans skiftende arbejdspladser - det inspirrerde mig fordi jeg elsker at rejse-

Det sidste spørgsmål om hvorvidt der er forskel m.h.t. dansk skat om man køber før eller efter man er blevet udlandsdansker - ved du det ?

Tilmeldt 4. Jul 09
Skrevet kl. 18:52

Hej Henrik

Jeg taler ikke om dansk lov, jeg taler om udenlandsk lokal lovgivning.

Som dansk selskab kan du ikke købe uden at du er lokalt registreret, typisk ved et udenlandsk datterselskab af dit dansk registrerede selskab. Alt andet vil medføre åben indblanding fra 2 forskellige landes skattemyndigheder, det er næppe til at styre for nogen.

Som et eksempel: I Italien kan du ikke købe noget uden at du får dig registreret med et Codice Fiscale, det kan du kun få som en juridisk enhed, der kan anerkendes af den Italienske myndighed. Dette indebærer blandt andet, at du som virksomhed har pligt til at opbevare dine bilag lokalt, så de til enhver tid kan kontrolleres af den stedlige myndighed (guardia finanza).

Jeg taler af erfaring inden for EU, jeg skal ikke kunne sige om der findes lande uden central registrering af ejendomsejerskaber, men de må være meget få og hvor ligger retssikkerheden ved ejendomskøb, hvis ikke den stedlige myndighed kan identificere en ejendomsejer ?

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 19:07

Finn Pedersen:
Som et eksempel: I Italien kan du ikke købe noget uden at du får dig registreret med et Codice Fiscale, det kan du kun få som en juridisk enhed, der kan anerkendes af den Italienske myndighed

Det har jeg så netop ikke oplevet som et problem i italien. Jeg har et par italienske ejendomme i porteføljen - og det kostede i hin tid et besøg et besøg på Ambassaden i Hellerup at få tildelt et Codice Fiscale til mit selskab. En egentlig selskabsstiftelse i Italien har ikke været nødvendig.

Henrik

Tilmeldt 4. Jul 09
Skrevet kl. 19:46

Hej Marcus

Jeg er ikke grundigt kendt med forholdene i Asien.

Men jeg forstår godt dit valg, der er fantastisk skønt derude.

Min grundlæggende pointe er at man skal sørge for at holde de forskellige landes skattemyndigheder adskilt med vandtætte skodder, ellers kan man havne i nogle meget komplicerede situationer, det mener jeg gælder world wide.

Som virksomhed skal man som udgangspunkt påregne at betale skatten hvor man tjener pengene og det bliver så flydende i dit tilfælde, hvor du arbejder med internettet, men så vil man typisk se på virksomhedens hjemstedsadresse. Men sørg for grundig rådgivning fra både dansk og udenlandsk lokal side.

Min erfaring med sygeforsikring er at de ofte tegnes billigst i det land hvor man opholder sig, særligt hvis der er ordninger under de lokale offentlige sundhedsordninger for udlændinge.

Jeg kan godt følge din ide med at rejse rundt i verden på firmaets regning, til besiddelser forskellige steder i verden, det må være lækkert.

Om du køber huset før eller efter du er rejst ud: Hvis det er et hus til eget brug uden udlejning osv. så er den eneste forskel at du skal betale 1 % i ejendomsværdiskat af huset så lang tid du er boende i Danmark.

Held og lykke med projektet.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 4. Jul 09
Skrevet kl. 20:07

Hej Henrik

Jeg synes det lyder herligt, at du har fået godkendt et dansk selskab til codice fiscale nr via den Italienske ambassade, det har da gjort tingene meget nemmere for dig.

Hernede ville jeg ikke spilde meget tid på en italiensk embedsmand, med at møde op på et italiensk offentligt kontor med danske registrerings papirer  på et dansk selskab.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:18

Finn Pedersen:
Hernede ville jeg ikke spilde meget tid på en italiensk embedsmand, med at møde op på et italiensk offentligt kontor med danske registrerings papirer  på et dansk selskab.

Jeg tror det afhænger meget af hvor man er i Italien, hvem man, ens netværk, hvem man kender og ikke mindst hvem der er på den anden side af skranken. Men bekræftede kopier og oversættelser fra Company House og CVR-registret har ikke givet problemer ved offentlige myndigheder for mig i det begrænset omfang, hvor dette har været nødvendigt.

Men ja.... i mange af de mindre kommuner hernede sidder mange en embedsmand og udnytter den store magt de har. Bare det at de virkelig tager tager på fysisk kontrolbesøg for at se om man nu rent faktisk bor på en opgiven adresse...Big Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)