Hej Jeg opholder mig 8-9 måneder i udlandet om året og tænker derfor på at blive udlandsdansker. Jeg overvejer også at købe en bolig i udlandet. Jeg har et Aps i Danmark - er det en lovlig mulighed at lade det købe min bolig og så leje den af mit Aps Marcus |
Hej Marcus
Når du er så meget i udlandet, så er det oplagt at flytte din residens til hvor du opholder dig mest, hvis du opholder dig et sted i udlandet, så vil den stedlige myndighed også kræve at du tilmelder dig der (hvis de skulle finde ud af det). Du skal også være opmærksom på din sygeforsikring når du er så meget i et land, hvor du ikke er tilmeldt, dit almindelige danske sygesikringsbevis dækker kun i 3 måneder, så du vil have brug for ekstra sygeforsikring.
Køb af bolig i udlandet volder ikke nogen problemer, men der er mange forskelligheder i forhold til den danske måde at gøre ting på.
Et dansk registreret selskab kan ikke umiddelbart købe i udlandet, der skal oprettes et datterselskab el.lign.som er registreret i det land hvor du vil købe. Om du skal have et selskab til at købe eller selv skal købe personligt afhænger af dine personlige forhold. Der er som regel forbundet en række omkostninger til at oprette et lokalt selskab, som du kan undgå ved at købe personligt.
For at få opholdstilladelse i et andet land kan der være krav, som skal opfyldes, det afhænger af hvor du vil flytte hen.
Indenfor EU er det relativt enkelt at få opholdtilladelse i et andet land.
Hvis du skulle søge mod Italien er du velkommen til at spørge detaljeret, jeg tog springet for 2 år siden.
De bedste hilsener
Finn