Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat i enkeltmandsvirksomhed

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 19-10-2006 23:43:24 Forfatter: Marc
Hej Bent..

Kan du så forklare mig hvad der er smartest for mig at gøre?

Jeg kommer til at have en indkomst på nok 50000kr pr. måned til at starte med.

Udover det har jeg en medarbejder som måske skal ha 20000kr pr. måned.

Men sagen er at jeg har et fast job hvor jeg har en årsløn på næsten 400000kr og betaler

dermed topskat.

Hvad ville så være smartest for mig når jeg ikke står og mangler udbetalte penge fra min

Tak

Som jeg ser det vil du have et overskud på 360.000 kr. om måneden. Formentlig mindre da du nok også har andre udgifter i virksomheden. Du vil komme til at svare topskat af hele dit overskud i kraft af din lønindtægt, og når du samtidig siger at du ikke har behov for at få penge udbetalt fra virksomheden så vil det være oplagt at du går i virksomhedsordningen, og opspare så meget som muligt til 28% beskatning.

Alternativt bør du overveje at indskyde nogle af midlerne på en ratepension o.l. Du kan indskyde op til 30% at dit virksomhedsoverskud som engangsindskud uden at skulle forpligte dig for de kommende år.

En anden løsninger er at du kører i selskabsform og får udbytte fra selskabet op til bundgrænsen i stedet for løn. Evt. kan dette ske ved at du starter op i personligt regi. Opsparer noget overskud i virksomhedsordningen for så senere at lave en skattefri omdannelse til selskab hvor du vælter det opsparede overskud (den udskudte skat) over på de anparter du får i selskabet.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)