Hej aminoer! Jag försöker förstå mig på multimedieskatten och vad den skulle betyda för mig, men jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser om den. Jag hoppas någon kan ge mig råd om vad som är den bästa lösningen. Jag kommer registrera en enkeltmandsfirma och börja sälja mot kund hösten 2010. Jag räknar inte med att få något överskott 2010 och jag har ingen annan inkomst vid sidan av. Jag kommer arbeta från hemmet. Jag har tänkt att fortsätta betala internetuppkopplingen privat och öppna ett skype-konto som bara används i firman. Och nu till frågan: Det jag inte har förstått är om jag måste betala multimedieskatten med avseende på datorn, varje år även om datorn är avskriven efter första året. Efter tillräckligt lång tid betalar man ju då mer skatt än datorns hela värde. Jag misslyckades med att fatta mig kort, hoppas någon förstår min undran. Hälsningar |
Hej
For de aller fleste små erhvervsdrivende vil multimediaskatten være en fordel. den nemmeste måde at vise dette på er nok med et lille eks.
Nu kender jeg jo intet til dine specefikke udgifter til internet, computer, telefon mm. så eksemblet er blot for at vise hvordan mm-skatten virker.
1) Uden multimediaskat : Udgifter pc (8.000 kr., skiftes hver 4 år), Office-pakke (den lille til 600 kr., skiftes sammen med pc hver 4 år), internet (250 kr. pr. måned, bredbånd D10240/U1024 med fri trafik), F-secure (500 kr. pr. år)
I alt udgifter pr. år = (8000/4)+(600/4)+(250*12)+500 = 5.650 kr. (beløbet er efter skat)
2) Med multimediaskat : Forbruget er det samme og dermed er udgifterne også de samme. Men da det hele køre over virksomheden og en vrksomhed ikke skal betale moms, så slipper vi for momsen. Dette gør at udgiften kun er 4.520 kr. (5.650 - moms). til gengæld skal du betale skat af en indkomst på 3.000 kr. (mm-skatten)
Udgifterne er altså her = 4.520 kr. (for virksomheden) og skat af 3.000 kr. hvis du ingen indkomst her skal du kun betale am-bidrag (8%) = 240 kr. = 4.760 kr.
heraf har virksomheden fået en udgift på 4.520 kr. som jo kan trækkes fra i senere års overskud. dette betyder at virksomheden senere (året efter) kan spare 25% af 4.520 kr = 1.130 kr. i skat.
Din gevinst ved multimediaskatten = (5.650-4.760)+1.130 = 2.020 kr.
Jo flere af dine elektroniske udgifter du kan putte ind i virksomheden jo bedre. for jo mere vil du spare. håber at det forklarede det lidt, ellers er du velkommen til at skrive igen :)
Mvh.
Benjamin