Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvtægt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 341
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har desværre en kunde, der ikke har betalt for leverede vare og ikke reagerer på henvendelser - rykkere, trusler om inkasso m.v. Sidenhen erfarer vi så, at alle andre håndværkere på byggepladsen heller ikke har fået deres penge.

Pt. har tømrervirksomheden samt murerfirmaet ringet og spurgt om vi har fået penge. Svaret er desværre nej.

Ved telefonisk kontakt til kunden er det den samme sang hver gang. I morgen er det ordnet. Men intet sker.

Vi har nu sendt sagen til advokat, men jeg er bange for, at der ingen penge er. Det er et forholdsvist nystartet ApS, hvor projektet ser ud til at være løbet fra dem. Vores kontakt var en Statsautoriseret revisorvirksomhed (revisoren var investor i projektet), og nok derfor vi har givet så lang snor og ikke rykket pr. brev før efter 1½ måned.

Nu overvejer vi, at køre ud og hente varene. Problemet er lidt, at det er naglefast inventar. Vi kan sige, at det drejer sig om 20 stk. facadedøre - der er monteret.

Bøden er vist 500 kr, men er der problemer i forhold til eventuelle panthavere i bygningerne ?

Hvad ville du gøre ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:51

Roscoe:
men er der problemer i forhold til eventuelle panthavere i bygningerne ?

Som du selv er inde på er det tale om nagelfast inventar. Det er således en del af den pant som eventuelle panthavere har i bygningerne. Selvtægt vil jeg ikke anbefale. Det vil ikke stille dig bedre og kan medføre en del ekstraomkostninger.

Der er ikke andet end at lade dig advokat arbejde for sine penge og få en dom og måske sikret den ved pant i ejendommen.

Henrik

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Skrevet kl. 10:31

Øv, Henrik, Havde håbet på, at det ikke var et problem, når varene ikke var betalt - men vidste næsten godt inderst inde, at det kunne være et problem. Det vil sige, at panthaverne - nok især kreditforeningerne har scoret kassen på et kuldsejlet byggeprojekt.

Man køber noget faldefærdigt lort, bestiller en masse arbejde hos lokale håndværkere og betaler ikke. Går konkurs med sit ApS og kreditforeningen og banken jubler over at have fået pant i et nyrenoveret projekt for en slik.

Tror nu denne gang, at jeg vil følge mit hjerte og hente varen uanset konsekvenserne.  Måske lade karmene blive, men tage dørbladene med, så de kan monteres igen uden at det bliver at se. Frisk luft har aldrig skadet nogen:-)

Af skade bliver man klog. Sidste gang vi sælger til nystartede ApS'er uden bankgaranti eller penge forud. Uanset om det så er Dronning Magrethe, der er direktør for foretagendet.

En strøtanke, jeg skal lige have undersøgt er om der findes en organisation for statsautoriserede revisorer ligesom advokater har Advokatrådet. To af håndværksvirkomsomhederne er nemlig revisorens egene kunder. De fik netop arbejdet fordi de var kunder hos revisoren, men nu har de altså ingen penge fået for arbejdet..

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:10

Roscoe:
En strøtanke,

FSR er foreningen for statsautoriserede revisorer. Men din problemstilling ligger uden for deres kompetenceområde.

Selvtægt er en farlig vej at begive sig ind på. Selvtægt er udryk for ulovlig privat retshåndhævelse. Selvtægt kan inden for visse grænser være lovlig. Eksempelvis  i den situation hvor du kun opnår, hvad du har krav på, og ikke opnår mere end, hvad du kunne have opnået ved offentlige myndigheders hjælp. Medmindre du  anvender midler, som i sig selv er ulovlige.  Specielt i forhold i forhold til det sidste vil du stå svagt, da det reelt er tyveri som du begår.

Selvtægt er normalt underlagt privat påtale, hvilket vil betyde at det er din kunde selv som skal anlægge en civil retsag mod dig ved domstolen. Hvis du blot "stjæler" dørene ville jeg som bygherrer anmelde det som tyveri og i forbindelse med Politiets behandling risikerer du både dom for tyveri og selvtægt.

Det vil sige i værste fald kan nogle timers frisk luft erstattes af nogle flere timers indelukkethed. Det sidste tror jeg du vil være ked af.

Henrik

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Skrevet kl. 11:51

Hej Henrik,

Hvornår kan det være lovligt? Jeg opnår vel ikke mere end hvad jeg kunne have opnået med hjælp fra offentlige myndigheder ? Der er ikke tale om , at jeg skal ind i huset for at hente varene. Alt kan demonteres uden at ødelægge noget - hvis jeg nøjes med at tage inderrammerne.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 12:17

Roscoe:
Jeg opnår vel ikke mere end hvad jeg kunne have opnået med hjælp fra offentlige myndigheder ?

Nej - men du opnår det ved en ulovlig handling (tyveri). Du fjerner noget nagelfast fra en ejendom. Det kan nu være en del af den pant som måske bank og realkreditinstitut har i ejendommen. Ved at fjerne døre forringer du deres deres pant.

Roscoe:
Hvornår kan det være lovligt?

Det kunne eksempelvis være hvis du havde hentet døre inden de blev sat op.

Uanset hvad ville jeg ikke tøve 5 sekunder med at anmelde dørene som stjålne, hvis jeg var byggeherre. Uanset hvor ærgerligt det er - så er det næppe en dom for tyveri værdigt.

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Skrevet kl. 12:23

Ok..nu forstår jeg forskellen.

Jeg siger tak for forklaringen.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 12:43

Hej'

Jeg er helt på linie med Henrik Krogh, og ved et retsskridt ville du ikke få dørene tilbage, men dit tilgodehavende retsligt sikret. Præcis hvad det vil indebære, fortæller ApS selskabsformen, hvilket vel er årsagen til selskabsformen generelt, og fremadrettet må indgå i din kreditpolitik.

Jeg syntes ikke der er nogen grund til at blive hentet kl 5 om morgenen foran børn og kone af politiet, og erklæret anholdt for noget der har med forretningen at gøre, og da især ikke da du kan risikere at blive sagøgt af panthaverne/forsikringsselskab, hvilket blot vil forøge dit tab. Dørene monterer jo ikke sig selv igen (og du får næppe selv lov at sætte dem på igen) og dørene er ikke dine, men tyvekoster og vil blive beslaglagt som sådan.

Worst case, bliver der monteret nye døre som du skal betale, og dine "gamle" døre solgt for en slik på en auktion over tyvekoster og du står tilbage med en Dom.

Michael

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 12:51

Dyrebilen.dk:
Jeg syntes ikke der er nogen grund til at blive hentet kl 5 om morgenen foran børn og kone af politiet, og erklæret anholdt for noget der har med forretningen at gøre,

Jeg er da enig i man ikke skal "stjæle" men hvis nu manden gjorde det tvivler jeg på det vil ske han bliver hentet af politiet. Jeg husker selv da jeg sidste skulle melde et indbrud, der fik jeg beskeden jeg bare skulle gå online og udfylde en formular Smile

/allan

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12889
Skrevet kl. 13:14

Uanset om du " henter" vare (betaling) ulovligt eller med din kundes accept vil du i tilfælde af at køber går konkurs kommer til at hænge på et erstatningskrav fra kurator da man ikke må forfordele nogle af de parter der har tilgodehavdender i konkursboet . Jeg mener kurator kan gå 3 til 5 måneder tilbage i tiden.

Mvh

Ravn

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)