Hej alle Aminoer. Jeg er ny her på siden og har et spørgsmål, jeg håber, I kan hjælpe mig med. Jeg har overvejet at opstarte et debatforum omkring et specielt tv-program. Er det lovligt eksempelvis at lave et forum, der går tæt på "Vild med Dans" - altså et slags fan-forum - eller er det at misbruge rettighederne? |
Hej Victorlm!
Du må gerne lave en fansite,det er der ingen problemer i. Det, som du skal være opmærksom på, er ophavsret og Markedsføringsloven. Brug ikke fotos, logoer og lignende, uden at du har en forudgående aftale med TV2 om brug af disse. Jeg tvivler på, at du får tilladelse til fx. logoer, da "Vild med dans" er et koncept, som TV2 blot har dansk licens til. Men fotos, som TV2 har taget i programmerne er måske ejet af TV2 selv (+ fotografen).
Angående Markedsføringsloven, så handler det primært om, at du ikke udnytter navnet/brandet. Det gør du ikke, ved fx at fremhæve (så ingen er i tvivl), at der er tale om et uofficelt fansite. På sigt, hvis du "opfører dig ordenligt", er det ikke usandsynligt, at TV2 vil henvise til dit site - hvis det bliver mere populært end deres eget.
Bedste hilsener,
Aleksander :-)