Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beskytter jeg min ide, mens jeg søger samarbejdspartnere til udvikling og vejledning?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ny her på Amino, men ikke ny vedr. iværksætter drømme.

Jeg ligger inden med hvad jeg syntes er et super koncept, noget jeg mener kan være det nye mediecenter, eller dennes "død", hvis den ikke allerede er dette. En lille boks, med store muligheder...

MEN jeg skal have udviklet software, produceret hardware, indgå samarbejde vedr content(har allerede en masse vigtige og gode kontakter) og ikke mindst fundet investorer.

Men som alle dem der mener de har en god ide, vil jeg forhindre at dem jeg kontakter vedr. samarbejde, bare snupper den, hvad gør jeg? Mener at man kan lave et juridisk dokument der sikre hemmeligholdelse samt at at underskriver ikke selv må gå videre med produktet, eller tager jeg fejl?

Skal jeg være oprettet som virksomhed inden jeg kan lave et sådan dokument eller en anden safeguard?

Ser frem til at høre fra jer.

Fra Herlev
Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 14:48

Frenne:

Er ny her på Amino, men ikke ny vedr. iværksætter drømme.

Jeg ligger inden med hvad jeg syntes er et super koncept, noget jeg mener kan være det nye mediecenter, eller dennes "død", hvis den ikke allerede er dette. En lille boks, med store muligheder...

MEN jeg skal have udviklet software, produceret hardware, indgå samarbejde vedr content(har allerede en masse vigtige og gode kontakter) og ikke mindst fundet investorer.

Men som alle dem der mener de har en god ide, vil jeg forhindre at dem jeg kontakter vedr. samarbejde, bare snupper den, hvad gør jeg? Mener at man kan lave et juridisk dokument der sikre hemmeligholdelse samt at at underskriver ikke selv må gå videre med produktet, eller tager jeg fejl?

Skal jeg være oprettet som virksomhed inden jeg kan lave et sådan dokument eller en anden safeguard?

Ser frem til at høre fra jer.

Hej ,

alle der har en ide kan lave en NDA, non disclosure agreement, som vedkommende du fortæller det til skriver under på.

bagefter kan du gå rettens vej hvis der bliver problemer, da du har det sort på hvidt, der må findes en dansk skabelon version  man kan downloade.

Fra København
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 14:54

Jo, du kan godt få lavet et hemmeligsholdesesaftale, en skabelon kan findes her: http://www.ivaekst.dk/vaerktoej/0/3/0/2/skabelon-fortrolighedsaftale-mellem-investor-og-selskab

Jeg tror ikke at det er noget krav at du skal have oprettet et selskab, så vidt jeg huske.

Det er dog ikke altid en god ide at kræve sådan en aftale, da det kan give et dårlig førstehånds indtryk, så prøv at vurdere for de forskellige mulige samarbejds partner, om det er folk som har tid, interesse og resource til at gennemføre din ide uden med at du er involveret, og/eller hvor meget du kan fortæller om ideen, uden med at du fortæller nok til at den er let at stjåle.

for eksemplet nævner du content, så noget du kunne sige i en salgs tale over for investor, er hvad for noget content der kommer til at være i, måske hvordan dit produkt er unik i dens formidling af dens content og hvorfor markedet efterspørg det, men uden med at kommer ind på hvem det er præcis som laver det til dig.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 15:08

Hej

Du kan skrive en NDA som er den type aftale du efterlyser. Det er en aftale mellem parterne.

Den vil du kunne bruge i forbindelse med samarbejdet omkring software/hardware og til en vis udstrækning investorer.

Det er dog vigtigt at finde potentialet først, - hvem henvender det sig til og vil de købe det? Det skyldes at noget af det første du skal finde ud af, er om der er økonomi i en patentering af produktet, som meget nemt kan blive nødvendigt for at finde investorer.

Du skal have økonomien på plads, både hvad angår udvikling men ikke mindst markedsføring, og derfor skal du egentligt starte "baglæns" og undlade at udvikle på projektet førend dette er på plads. Undtaget herfra er selvfølgelig, hvis et færdigt produkt er nødvendig for forståelsen, - men det er det nu sjældent.

En investor vil se en forretningsplan, og høre om de ting du endnu ikke har fået udviklet, og ikke mindst i hvor høj grad díne spidskompetencer er afgørende for projektets succes.

Som du kan forstå, er det derfor ikke særligt nødvendigt for dig på nuværende tidspunkt at spekulere så meget over at skulle fortælle om projektet, for er det således at projektet ikke kan patenteres og vil blive stjålet af andre hvis blot de hører om det, - så har det ingen interesse for en investor.

Held og lykke

Michael

Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:39

Mange tak til jer alle samme, alle de svar jeg har fået har hjulpet rigtigt meget.

Må jo gøre det hele lidt omvendt som Michael skrev.

mvh

Thomas

Fra Hvidovre
Tilmeldt 28. Aug 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:38

Til Michaels udemærkede svar vil jeg tilføje at investorer ofte vil se en formel vurdering af hvorvidt din opfindelse kan patenteres.

mvh.

Jacob bennekou.

Pharma Patent Search

Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:38

Hej,

For at få en formel vurdering af patenterings-potentialet, er det en forudsætning at kende den allerede patenterede teknik.

Dette får du kendskab til ved at få foretaget en søgning blandt patenter, en såkaldt nyhedsanalyse.

En sådan kan du få foretaget hos nedenstående til en timepris på 1400 DKK ex. moms inkl. patenterbarhedsvurdering. Patent- og Varemærkestyrelsen kan også lave nyhedsundersøgelser til 1050 DKK, men så får du den uden vurdering.

Når du har en positiv sådan, kan der på på baggrund af patenterbarhedsrapporten udarbejdes en ansøgning hos en patentagent, eller der kan alternativt indleveres en midlertidig prioritetsansøgning, (så har du indenfor et år mulighed for at indlevere en formel ansøgning), hvor den basale ide og løsning anvises med tegning og beskrivelse.

Vær opmærksom på, at forretningsmetoder, såsom koncepter og ideer, ikke kan patenteres lokalt her i DK eller i EPO (~ ca. til EU-landene), men det er muligt i USA og  nogle andre lande. Software kan patenteres som metode/procedure også i DK, EPO og US.

Du er velkommen til at kontakte mig via www.IdeaTech.dk

MVH Louise Dahlerup Fazlagic, tidl. patentagent, nu tekniksøger og iderådgiver

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)