Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ingen forstand på moms!

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 21. Oct 08
Indlæg ialt: 8
Fra  Luna Regnskab Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er i netværk med en flink dame fra www.fortoldningbutikken.dk

Hun ved alt om netop dit problem og hun er ikke dyr.

Jeg er enig i at det er super vigtigt at få styr på alt med moms fra starten af. Ellers ender du i et slemt kaos.

Hvis du har brug for regnskabsassistance i øvrigt, er du altid velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen

Britt Hemmingsen

Luna Regnskab

bh@lunaregnskab.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:14

Martin J. Skov:
Ved ikke om du kan vente næsten et år med at afgøre om du er momspligtig

Bordet fanger første gang du skal sende en faktura. Hvis du sender den uden moms har du tilkendegivet at du ikke mener at der er tale om momspligtig virksomhed. Ved det valg er du således fanget indtil du enten lader dig frivillig registrere eller kan se at du når eller vil nå omsætningsgrænsen på 50.000 kr.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:17

MnM:
Hvem er det så der afgør om det er en forretning med potentiale...?

Det er en vurdering som du risikerer SKAT foretager, hvis du har vedvarende underskud og der ikke er udsigt til at dette ændrer sig fremover. Hvis du tilrettelægger din virksomhed forretningsmæssig er det en svær bevisbyrde for SKAT at løfte.

Tilmeldt 3. Jun 08
Skrevet kl. 14:28

Jeg er momsregistreret.....betyder det så at det kun kan blive et problem at jeg har trukket det fra hvis shoppen giver underskud....?

Har ingen varelager, og kunden betaler varen inden jeg betaler leverandøren, så i princippet er det kun de faste udgifter til shoppen,betalingssystem m.m. der kan lave et underskud.

Fra Svendborg
Tilmeldt 23. Nov 09
Skrevet kl. 14:34

Helt enig. Når man som iværksætter har den følelse, så er det garanteret også en forretning med potentiale.

Det er mit indtryk at Skat er meget lyttende til iværksætteren og åben og fair og omkring hvad der er forretning og hvad der bare er hobbyvirksomhed.

Mvh

Martin J. Skov

China Sourcing

Fra Svendborg
Tilmeldt 23. Nov 09
Skrevet kl. 14:49

Alle virksomheder har selvfølgelig lov til at give underskud. Især i det første år er der jo ofte en del ting der skal investeres i. Så derfor er det ikke et problem at have underskud i starten.

Det Skat typisk ser på er om der er udsigt til at virksomheden kommer til at give overskud over de første par år.

Mvh

Martin J. Skov

China Sourcing

Tilmeldt 3. Jun 08
Skrevet kl. 14:58

Har investeret i et par mindre ting som printer m.m her i november, men jeg er registreret hos Skat med virksomhedsstart 1/12......så kan man vel ikke trække momsen fra på det fra november...?

Fra Støvring
Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:02

Kina er ikke et EU-land, men et 3. land.

Derfor er reglerene noget anderledes end ved EU-handel.

Fra skats hjemmeside: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1823683&vId=0

Når du køber varer i lande uden for EU, skal du registreres som importør via Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. I nogle tilfælde skal du betale told og punktafgifter, og du skal også beregne en såkaldt importmoms. Køber du ydelser i udlandet, skal du som hovedregel selv beregne og betale moms af værdien.

Told og punktafgifter
Når varerne er kommet til Danmark, skal de fortoldes. Du skal i nogle tilfælde betale told og punktafgifter af de varer, du køber i lande uden for EU. Tolden, som bliver beregnet af toldværdien, dvs. typisk fakturaværdien og fragtomkostningerne, kan du trække fra i dit skatteregnskab som en driftsomkostning.

Du fortolder varerne ved at udfylde et såkaldt EF-enhedsdokument og sende dokumentet og en kopi af faktura, fragtbrev og evt. oprindelsesdokumentation til en af SKATs toldekspeditionssteder. Se SKATs adresser under Kontakt. Du kan også vælge at lade et speditionsfirma stå for fortoldningen. Når varerne er fortoldet, sender SKAT en opkrævning på tolden til dig.

Importmoms
Du skal også beregne en såkaldt importmoms på 25 procent af toldværdien og forsendelses- og forsikringsomkostninger. Når det er din virksomhed, der indfører varerne, skal du angive importmomsen på den elektroniske momsangivelse (i TastSelv) i rubrikken 'Moms af varer og ydelser fra udlandet". Du kan trække importmomsen fra som købsmoms på momsangivelsen i det omfang, din virksomhed har fradragsret for denne moms.

Tilmeldt 3. Jun 08
Skrevet kl. 15:05

Er importregistreret, og sat mig ind i hvor meget der skal betales i told osv, men tak for svaret...kan aldrig høre reglerne for mage gange - der er SÅ meget at holde styr på!

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 15:23

MnM:
Har investeret i et par mindre ting som printer m.m her i november, men jeg er registreret hos Skat med virksomhedsstart 1/12......så kan man vel ikke trække momsen fra på det fra november...?

Hvis du ikke har udstedt faktura i november måned, så har du mulighed for at bede SKAT om at flytte din registrering tilbage til 1/11 2009 og dermed få fradrag for november måned.

Henrik

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)