Vi sidder og arbejder på en idé som vi egentlig har set flere steder. Websites hvor den besøgende kan optage video ind på hjemmesiden direkte, og derefter kan andre besøgende se optagelserne. Det er en sjov måde at skabe interaktivitet på et website, men hvordan løses det rent teknisk? Så vid jeg kan se, så kræver det en Flash Media Server som koster 44.000kr for softwaren, men jeg tænker at der vel findes nogen der udbyder sådanne tjenester i mindre omfang? Altså hvor man får et flash objekt man kan sætte ind på sin side, og så forbinder direkte til udbyderens server. Er der nogen af jer der kender til udbydere af den slags services, eller evt. andre online tiltage a''la youtube.com hvor man bare i stedet for at uploade optager direkte ind på hjemmesiden via et webcam? |
Hej Morten,
Jeg har tidligere arbejdet en del med webcam streaming/optagelse gennem Flash. Min erfaring er at det hurtigt bliver dyrt om du skal ud og lege med din egen Flash Media Server.
Der er nogle forskellige muligheder. Der findes flere udbydere af "hosted flash media server", hvor de køber softwaren og du så for et månedligt beløb har adgang til f.eks. 10 samtidige forbindelser og 5 mbit. Problemet med disse er at det typisk bliver rigtig dyrt hvis du skal trække store applikationer - eks. konferencer ol.
RMTP-protokollen (som er den Flash Media Server benytter) er af nogle open-source folk blevet reverse-engineered og implementeret i en open-source server med nogenlunde samme funktionalitet som FMS - se http://osflash.org/red5 . Problemet med Red5 er, at det kræver betydelig mere teknisk kunnen at få dine serverside-applikationer til at virke. Dokumentationen af Red5 er heller ikke særlig grundig.
Der har været megen diskussion på Red5-maillisten omkring det juridiske aspekt af sagen - Macromedia/Adobe kunne man forestille sig ikke var særlig glade for at deres dyre server-software fandtes i en gratis version. Jeg mener dog konklusionen var den, at Adobe ikke havde patent på selve teknologien og at Red5 derfor godt kunne benyttes i kommercielle sammenhæng.
Venlig hilsen,
Mattias