Hej, Er der nogen, der kan hjælpe mig med reglerne vedr. copyright af nyheder. Må man kopiere en nyhed og for ord og gengive den på ens hjemmeside, hvis man oplyser kilde? Må man tage dele af den? I så fald, hvor meget? Må må gengive indholdet såfremt man omskriver den? VH Anders Thingholm |
Hej Anders,
Det kommer vist meget an på hvor du tager nyheden fra. De fleste nyhedssider jeg er bekendt med, forbeholder sig alle rettigheder til nyhederne. Det er selvfølgelig tilladt at citere artikler direkte ift. lov om ophavsret. Som jeg husker det, uden at være ekspert, betyder det, at man må citere det, som er nødvendigt for at underbygge det, som man selv skriver om(typisk vil dette være en anden nyhed). Og der er stadigvæk krav om en kildeangivelse, selv ved delvist citat.
Hvis du gerne vil lave en slags newsticker funktion, fra et medie''s hjemmeside er de sikkert interesserede - bare hele nyheden ikke kan læses fra din hjemmeside, men at man skal forbi deres for at gøre den færdig.Man kan jo altid spørge dem :-)
Mvh.
Mathias