Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af beløb til person som tak for hjælpen?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 27. Mar 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er åbenbart ikke helt så nemt...

Personen er IKKE ansat. Men skal modtage en form for tak for hjælpen for en tjeneste. Dette skal selvfølgelig gøres korrekt, men så nemt som muligt.

Jeg vil jo umiddelbart mene at det er op til en selv at angive en eventuel gave som B-skat. Diverse firmaer udlodder jo også gaver til deres kunder hvis de køber et andet produkt o.lign.

Man kunne jo også sige at personen fremsender en "faktura" (uden moms) til firmaet og firmaet så betaler den! Eller er jeg helt påafveje?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:57

Agerbæk:
Man kunne jo også sige at personen fremsender en "faktura" (uden moms) til firmaet og firmaet så betaler den! Eller er jeg helt påafveje?

Her er det stadigvæk dig der har indberetningspligten, da modtager ikke er momsregistreret.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 09
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 22:07

anders@detsortebureau.dk // www.detsortebureau.dk

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 22:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er altså ikke rigtigt. Du må kun give gaver hvis det eksempelvis fødselsdag eller lignende. Så vidt jeg husker skrev du at det var bare en der lige havde hjulpet dig.

Nu vil jeg helst ikke hænges til tørre af en masse debatører, så her er et klip fra SKAT:

Kontantgaver er altid skattepligtig og skal indberettes som løn. Lejlighedsgaver er skattefri op til nogle få hundrede kroner.

Kontantgaver og gavekort

Hvis du, uanset anledningen, giver et kontant beløb eller et gavekort, er gaven altid skattepligtig hos medarbejderen. Gavens værdi er i disse situationer ligegyldig.

Du skal indberette beløbet som løn.

Du kan trække hele udgiften fra som en driftsomkostning.

Lejlighedsgaver

Lejlighedsgaver er almindelige gaver i forbindelse med fødselsdag, barnedåb, konfirmation, bryllup og lignende.

Hvis du giver medarbejderne ting i lejlighedsgaver, er de skattefrie. Skattefriheden er betinget af, at gavens værdi højest er nogle få hundrede kroner.

Hvis du giver medarbejdere en ting i lejlighedsgave, og værdien overstiger nogle få hundrede kroner, skal du indberette den del af værdien, der overstiger nogle få hundrede kroner som løn.

Du kan trække hele udgiften fra som en driftsomkostning.

Her er linket til Skat:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1647984&vId=0

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 09:15

corporation

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg kan forestille mig at de bestemmelser du citerer alene vedrører gaver givet inden for et ansættelsesforhold

Som spørgsmålet er formuleret, vil SKAT sandsynligt vurdere at der er tale om en honorarindtægt for gavemodtager som bliver skattepligtig heraf

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:53

Christian S.:
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg kan forestille mig at de bestemmelser du citerer alene vedrører gaver givet inden for et ansættelsesforhold

Yes.

Hvis princippet om "fritagelse" for beskatning af gaver for udført arbejde er gældende. Så er der for alvor åbnet op for trailerøkonomi.

Fra Århus
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 14:26

Jeg står faktisk med samme problem.

Jeg har en ven som skal hjælpe mig i nogen måneder i forbindelse med mit firma

Men hvordan aflønner jeg ham ?

Hvis jeg skal indberette det som B indkomst hvordan gør jeg så det ?

Jeg vil helst undgå at ansætte ham osv..

Det sprøgsmål om trådstarter sprugte om er faktisk ikke blevet besvaret endnu.

håber på noget hjælp :)

Kenneth

Hvorfor drømme hvis man kan realisere

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:48

Kenneth Johnsen:

Jeg står faktisk med samme problem.

Jeg har en ven som skal hjælpe mig i nogen måneder i forbindelse med mit firma

Men hvordan aflønner jeg ham ?

Hvis jeg skal indberette det som B indkomst hvordan gør jeg så det ?

Jeg vil helst undgå at ansætte ham osv..

Det sprøgsmål om trådstarter sprugte om er faktisk ikke blevet besvaret endnu.

håber på noget hjælp :)

Kenneth

Jeg havde en ung pige til at rette mobilpriser for mig og hun sendte en faktura hver måned med hendes CPR nummer istedet for CVR nummer og uden moms. Hun skal selv skrive det på selvangivelsen, men jeg har også pligt til at indberette hendes b-indkomst til SKAT.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Holstebro
Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 14:52

Christian S.:

Dette forum er jo fyldt med fuskere - jeg er sgu lidt rystet

Der har endda lige været en offentlig sag, hvor en kommunal arbejder accepterer at udbetale en læge godtgørelse ved et gavekort, det er jo GROTESK

Takker lige nej. Den vælte er jeg ikke med i. Så tag lige og omformuler den udtalelse. :)

God dag.

/Madsen

Fra Århus
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 15:27

Men skal man stadig have forsikringer osv når man har en til at hjælpe sig ?

Hvorfor drømme hvis man kan realisere

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)