@Peter Du har fuldstændig ret. Du må desværre leve med de kunder der beder om det 4. tilbud - eller også synes jeg du skal klæbe dem ind i en af dine folier, printe idiot på ders pande og klistre dem op et sted hvor de fortjener at hænge :) |
Hvis man som leverandør accepterer at lave tilbud/oplæg efter SpecWork metoden - er det et valg/risiko man tager, og det er der intet forkert i.
Hvis man som kunde kun vil have SpecWork oplæg - er det et valg/risiko man som kunde tager, og det er der intet forkert i.
De leverandører som mener at specwork underminerer et bestemt marked skal stramme op, det er bare endnu konkurrenceparameter, og specwork vil aldrig forsvinde. Vil man som leverandør ikke acceptere specwork tilbud oplæg (hvilket vi fx ikke vil) skal man bare fokusere på de kunder som acceptere oplæg før der laves konkret arbejde. Længere er den ikke - det nytter ikke at pege fingre af andre - kig indad i stedet.
Den ene metode er ikke mere rigtig/forkert eller den anden - det er alt sammen et valg.

Og som sidebemærkning - har det fint med at mine kunder indhenter 10 andre tilbud på noget jeg byder på. Så får de bare et mere nuanceret billede af det marked de vil ind på. Gør selv det samme.