Jeg har et spørgsmål jeg håber nogen ved noget om: :)
Jeg investerer i aktier for mine egne penge som er opsparet over længere stykke tid - jeg har fundet ud af at det ikke kan betale sig at oprette firma til den slags, da jeg så derved vil tjene mindre.
Men spørgsmålet er, om jeg må oprette en enkeltmandsvirksomhed til udelukkende som skal bruges til at trække moms fra kontorartikler, dvs. computer, skærme, papir, kuglepende osv osv.
Det vil altså sige at min virksomhed ikke får nogen indtægt. - men er det overhovedet lovligt?
Jeg skal ikke kunne give dig et svar, men moralsk er det da forkert at oprette en virksomhed med udelukkende med henblik på at trække momsen fra private kontoratikler, og slet ikke have planer om nogen indkomst.
Som du kan hører så lyder det forkert, og det går nok ikke i længden.
Jeg investerer i aktier for mine egne penge som er opsparet over længere stykke tid - jeg har fundet ud af at det ikke kan betale sig at oprette firma til den slags, da jeg så derved vil tjene mindre.
Vh. Jakob
Naturligvis kan man ikke bare lave et firma med det ene formål at få moms af private indkøb retur men din ide om at drive virksomhed med aktieinvestering kan du også godt lægge på hylden når vi taler om en personlig virksomhed, medmindre du driver egentlig næringsvirksomhed med aktiehandel og det gør du næppe. Det kan heller ikke svare sig at have aktieinvesteringer i et selskab hvis vi taler om ejerandele på under 10% og særligt ikke hvis man opretter et selskab med dette formål. Det kan bedre forsvares hvor det handler om at et selskab har noget likviditet som de vil have anbragt så de arbejder mere end på bankkontoen