Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 16. Dec 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej rare mennesker!

Vi arbejder på en hjemmeside til en større turistvirksomhed i København. Vi har hørt at det koster over 2.000 kr at have et billede af Den lille Havfrue på sin hjemmeside.

Hvordan forholder det sig med billeder af andre attraktioner: Amalienborg, Kongens Have, Operaen, Det kongelige Teater? Må man frit lægge disse billeder på sin hjemmeside? Vi har naturligvis selv taget billederne...

Er der nogen der har et bud på det?

God dag til alle!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12862
Skrevet kl. 13:31

Vi har hørt at det koster over 2.000 kr at have et billede af Den lille Havfrue på sin hjemmeside.

I mine øre lyder det mærkeligt, hvor har du hørt det henne?

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 13:36

Det lyder godt nok underligt, men Den Lille Havfrue er privat ejet, det læste jeg ihverfald for en del måneder siden, omkring at en kopi var i en lille by i USA.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 13:38

Jeg er ikke jurist, men jeg vil mene, at du anvende alle billeder, du selv har taget på en website. Men det er muligt, at der er visse motiver, du kun må bruge i visse sammenhænge. Spørg evt. en ekspert - f.eks. www.chas-hude.dk.

Jan P. Olsen - Min virksomhed Agilitor beskæftiger sig med online marketing, Google AdWords og søgemaskineoptimering (SEO).

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 13:38

Hej

Wiki oplyser at ophavsrettighederne til billeder og andre gengivelser af havfruestatuen varetages af arvingerne til Edvard Eriksen. Det er jo i så tilfælde ophavsretten til selve kunstværket der giver hjemmel til det.

De øvrige attraktioner er offentlige bygninger, så mit bud er at man gerne må bruge billeder man selv har taget, når blot landets øvrige love overholdes.

Ellers gælder ophavsretten "kun" i 70 år, så man kunne nøjes med at vise attraktioner der er ældre just in case. Wink

/Michael

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:44

lassmi:
Den Lille Havfrue er privat ejet

Rettighederne til Den lille Havfrue er privatejet. Derfor gælder de almindelige regler om ophavsret således at du ikke bare laver en kopi af hende.

Jeg kan ikke forestille mig at et foto, som du selv har taget kan give anledning til problemer. Der findes på nettet flere billeder af den yndige dame, som er royalty frie.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:45

Den Lille Havfrue bruges ofte som eksempel i de ting, jeg har læst om ophavsret på billeder i offentligt rum, da der har været en del sager omkring den (folk har brugt billeder af den til postkort o.lign.). Hvis et kunstværk er det centrale i billedet, er det kunstværkets ophavsret, der gælder, selvom den står i offentligt rum. Edward døde i '59, så der er stadig en del år til.

Du må - så vidt jeg har læst mig til - godt bruge billeder (som du selv har taget) af bygninger i offentligt rum, da der her ikke er ophavsret på bygningens udformning - hvor kunstfærdig den så end måtte være.

Kan varmt anbefale bogen Ophavsret for Begyndere - en bog for ikke-jurister. 325kr, der er givet godt ud, hvis alternativet er en sag om erstatning :)

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 19:44

Hej Grafikeren

Hvis du bruger billedet af den lille havfrue erhvervsmæssig, så skal du betale for det, men hvis det er for at vise moster Oda en billedserie omhandlende din tur til København, så kan du rolige lade billedet fortælle historien.

Tag en snak med arvingerne til Edvard Eriksens, hvis du er i tvivl, hvis du misbruger det, kan du få en regning på op til 10.000 kr. det er hvad Berlingske Tidende fik i 2005, da de bragte en artikel med fotos om tiltagende turisme i København og hvor hovedmotiv var den lille havfrue.

Mvh
Juul

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 20:22

Billeder taget i det offentlige rum må du bruge præcis som du lyster - er der dog tale om krænkende billeder (eksempelvis personer der er kommet til skade) bør du naturligvis spørge pænt om lov først.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 20:40
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)