Jeg kan godt se at min oprindelige idé efterhånden bliver udvandet lidt, men dog mener jeg stadig at der er en væsentlig forskel på et traditionelt konsulenthus og denne konstruktion: målsæningen med at driftsomkostningerne skal være så tæt på nul som muligt for at gøre det muligt for mindre formuende kunder (f.eks. nystartede/iværksættere) at være med og for at anvende et evt. overskud til gavn for udbredelsen af open source. Ingen udgifter til fast ejendom/husleje: organisationen eksisterer kun i cyberspace, dvs. via en hjemeside og via mobiltelefoner.
Men måske er verden ikke klar til denne form for virksomhed endnu.
Dato: 27-09-2006 08:33:18 Forfatter: Jakob Men måske er verden ikke klar til denne form for virksomhed endnu.
Jeg tror faktisk godt at denne virksomhedskonstruktion kunne anvendes, ja, jeg tror allerede at mange virksomheder gør noget i den stil.
Men jeg tror bare ikke at det egner sig specielt godt til support/serviceaftaler da kunden i det tilfælde ønsker et tættere kunde/leverandør forhold end ved mindre konsulentopgaver. Konstruktionen egner sig nok bedst til områder hvor en konsulent løser en konkret opgave, som afsluttes helt.
Grundideen med at samle og synliggøre personer der er eksperter (ofte autodidakte) i forskellige open-source programmer, er en knald god ide.
Som det er idag er den eneste support/konsulentbistand der findes til open-source software, ofte kun den man kan finde i et tilhørende forum, og oftest kun på engelsk. Disse forums består af velmenende og rare mennesker, der selv sidder og "nørkler" med programmet, og er der en af dem der, er stødt på samme problem som dig -har du en mulighed for at få et svar/løsning.
Der er sjældent mulighed for at få/købe hjælp til igangsætning, kurser og instruktion. Og når alt kommer til alt, er et program (open-source eller købe-programmer) trods alt kun nogle værktøjer... -indholdet, og hvordan du benytter værktøjerne, må du selv klare.
PS. Jeg går ud fra at der er tale om større programpakker, som CMS og shop systemer, Officepakker, DTP og tegne/billedbehandlings pakker m.v.
Som det er i dag, benyttes open-source næsten udelukkende af personer, der selv har været istand til at sætte sig ind i programmet og dets muligheder.
Andre som Rikke Steen (undskyld Rikke, det er ikke ondt ment) har en forventning om at hvis de ikke kan finde ud af benytte programmet, bør der være nogen som kan give gratis dem konsulentydelser.. -det er jo bare open-source.
Mange open-source programmer er fuldt på højde med købeprogrammer, men på grund af ringe markedsføring, fordomme og selvfølgelig den omtalte mangel på professionel hjælp, opnår de fleste open-source programmer ikke den udbredelse de er berettiget til.
Så ideen er god nok, Jacob. Om konceptet så lige skal "skrues sammen" som du lægger op til, har jeg ikke taget stilling til endnu -men jeg er med, det lyder som en spændende udfordring.
Har selv 100% styr på Joomla CMS samt OpenOffice, endvidere stor erfaring med IP telefoni og pabx omstillingsanlæg ( også gratis open-source).
Du kunne event. kontakte mig, hvis det er noget vi skal arbejde videre med.
Nej, jeg er ikke i mod, at man tager penge for konsulentydelser. Det gør jeg selv. Men i første omgang forstod jeg Jakobs forretningside, som om at man skulle stille gratis konsulenttimer til rådighed. Men hvis det er et konsulenthus, der markedsfører sig sammen i et netværk, synes jeg, ideen er rigtig god. Og jeg vil gerne selv byde ind. Jeg har lavet flere tilpasninger af DotNetNuke, som er rigtig god opensource software.
Tak, det lettede! Jeg var efterhånden begyndt at tro mere på "tåbelig" end på "genial" :-)
Jeg har arbejdet med OS (eller OSS hedder det vel rettelig) på hobbyplan igennem en del år og har prøvet et hav af Linux distros, CMS''er og meget andet, og ja, der er rigtig meget af det der har en kvalitet der gør det anvendligt i business-sammenhæng.
Jeg synes bestemt det kunne være interessant at gå videre med. En af de gode ting ved idéen er, at den ville kunne realiseres uden meget anden investering end tid og entusiasme.
Jeg mener ideen er supergod, men syntes den mangler et element, konkurrencedygtighed...Vil det blive billigere end en taditionel ydelse. Hvis nu man koblede det op med
lokal salgsafdeling, eller i det absolut mindste markedsfoeringsafdeling, eller maaske i det mindste lokal kundekontakt
og saa kombinerede det med at outsource 90% af konsulenttiden til et lavtloensland.....ja saa er den prismaessige konkurrencefordel hjemme....saa er der bare det med at holde oeje med kvaliteten