Hej Nikolaj
Det aller sværeste ved at skrive en pressemeddelse er at finde grunden til, at aviserne skal bringe den. Det er meget vigtigt, at man forsøger at sætte sig i journalistens sted, når man skriver. Jeg ved ikke, om du kender de nyhedskriterier journalisterne arbejder ud fra, men ellers kan du læse en udemærket sammenfatning her:
http://www.temanyt.dk/sw5263.asp
Det er disse kriterier, du skal have i baghovedet, når du skriver en pressemeddelse, fordi det er dem, der danner baggrunden for journalistens beslutning om at bringe eller afvise en artikel om dig.
Artiklen i Herlev Bladet har kriteriet om nærhed, der er et 6. kriterie som især de lokale aviser bruger, som det primære. Her er der fokuseret på en ung i lokalområdet som klarer sig godt. En lille solstrålehistorie om man vil.
Det er rigtig god presseomtale for dig, men som oftest kun noget man opnår en enkelt gang.
Hvis jeg var dig ville jeg også nu fokusere på de lokale medier. De er som regel lettere at få i tale, og i dit tilfælde såmænd formentligt også mere væsentlige.
Men du behøver ikke begrænse dig til medierne i dit eget lokalområde. Jeg kan se at du blandt andet spiller til forskellige afslutningsfester. Det kunne godt være et sted at starte.
Det næste arrangement du har af den type, kan du planlægge grundigt. Jeg foreslår, at du i god tid inden, finder på en kreativ måde, hvorpå du kan skabe ekstra meget stemning ved festen. Det kunne være i form af konkurrencer som du selv nævnte eller andre festlige indslag. Samtidig skriver du så inden arrangementet en pressemeddelse, hvor du fokuserer på afgangselevernes oplevelser, samtidig med, at du nævner din egen rolle i et positivt lys. Et par dage inden festen kontakter du så en journalist på den lokale avis og fortæller lidt om, hvad der skal ske, og spørger om han vil være interesseret i en historie omkring det, som du skriver for ham.
Nu er det her blot et eksempel, og naturligvis et lidt dårligt et i forhold til timing (forestiller jeg mig i hvert fald), men det er mere for at forklare dig ideen i, at gå en lille omvej om historien, da det tit er en mere direkte vej til spalteplads.
Jeg håber du kan bruge mine råd. Du er naturligvis velkommen til at skrive, hvis der er andet du vil vide. Jeg vil også gerne hjælpe dig med at skrive den, hvis du er interesseret i det - jeg giver god amino-rabat

Held og lykke
Mvh. Maria Medard