Jeg har en ide som jeg har haft arbejdet med i lidt tid. Til sidst besluttede jeg mig for at prøve den af i det virkelige liv. Her fandt jeg dog ud af at der var en som havde taget en brugsmodelpatent hvor noget af det teknik jeg kommer til at benytte indgik. Krænker jeg dennes patent rettigheder eller skal det være hele modellen som man kopierer for at det gælder? Kan jeg vælge at lave samme system i et andet materiale? Jeg ved godt det er svært at svare på og at jeg nok skal lave sådan en patentundersøgelse. Men ville lige høre jer ad om hvor jeg ligger
Som udgangspunkt ville jeg ikke bruge den, uden at du har det på skrift fra den anden part. For du vil krænke dennes rettighed.
Og hvis den ide du har kun indeholder, og ikke konkurrere med den andens ide, ser jeg ikke nogen problem i at du får lov. Måske kan det ligefrem blive til en forretning mellem jer?
Flemming
Prototal Damvig A/S 3D-printed solutions til prototype og produktion.
Du kan kun krænke de såkaldte hovedkrav i et et brugsmodel eller et patent. Det kræver at der foretages en præcis analyse af kravene i de patenter/brugsmodeller, som du frygter, med det du agter at foretage dig.
Resulatet af analysen vil være:
1) du krænker
2) eller ikke krænker.
Du kan evt selv tage patent på din ide/opfindelse, da dette holder 20 år i modsætning til brugsmodellens 10 år.
Du kan lige starte med at se hvor gammel brugsmodellen er. Hvis den er indleveret mere end 10 år siden så er den udløbet.
Hvis den er mindre end 10 år gammel kan du lige tjekke at den er blevet forlænget. Brugsmodeller holder kun i 3 år hvorefter de skal forlænges med 3 år og til sidst 4 år mod betaling af et gebyr. Det kan godt være at gebyret ikke er blevet betalt. Du kan nok ring til PVS og høre om status på patentet eller du kan slå den op på www.dkpto.dk.
/Marc
European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.