Vi er nogen stykker på mit arbejde som er kommet i en diskution om det er lovpligligt at give en ansat pension?
|
Øhh nej... der kan være en overenskomst som påbyder det.
Vi er nogen stykker på mit arbejde som er kommet i en diskution om det er lovpligligt at give en ansat pension?
|
Øhh nej... der kan være en overenskomst som påbyder det. |
Nomalt er pension obligatorisk. Kommer dog an på overenskomstforholdene i virksomheden. |
Normalt er de obligatoriske, der findes dog efterhånden ganske få frivillige ordninger tilbage. De er dog ikke populære, da de ansatte typisk opnår vilkår på linje med individuelle kunder (dvs. ingen helbredslempelser eller omkostningsbesparelser på fx. indbetalingerne). |
Hvis I ikke er omfattet af en overenskomst, er der ingen pligt til at have en pensionsordning. Men for mange medarbejdere er det efterhånden en selvfølge, og derfor kan det måske godt betale sig at lave en, om ikke andet så startende med nogle meget lave procentsatser i bidrag - så kan medarbejderne vælge selv at indsætte et større beløb.
|
Jeg har tidligere været ansat i en mellemstor privat virksomhed, hvor der ikke var obligatorisk pensions-opsparing. Alle blev dog tilbudt et individuelt møde med en pensions-rådgiver. - Martin |
E-GATE.dk: Integration af economic og DanDomain