Kære Rikke,
Jeg har i mit tidligere arbejde som salgschef forsøgsvis benyttet telemarktingbureau. Min ambition var at det måske kunne spare mine sælgere for tid der istedet kunne bruges på at sælge.
Forinden telemarketing gik i gang med at ringe ud til den udvalgte gruppe af kunder, var der samtale mellem os og telemarketingfirmaet omkring forventninger (hvor mange møder forvnetedes at blive booket ud af en evt. gruppe på 100), produktforståelse, samt udvikling af et storyboard.
Udbyttet var desværre ikke ret godt. Jeg kan ikke entydigt sige at det gælder for telemarketing generelt eller det er fordi produktet ikke egnene sig til det. Vi var i forvejen meget kendt af gruppen der skulle ringes ud til så troværdigheden var etableret forinden.
Vi erfarede at mange nærmest bare havde sagt ja tak, uden reelt at have lyst til at holde mødet, hvorfor mange stod uforstående da sælger enten ringede for at bekræfte mødedato eller mødte op ved kunden. Andre var bare irreteret over at blive forstyrret, selv om de reelt havde sagt ja tak.
Min opfattelse var at telemarketing ikke evnede at "sælge" produktet og mødet, og at telemarketing medarbejderen havde en målsætning/succeskriterie at nå som var det primære mål, hvorfor mange møder nærmest blev aftalt uden reelt at have kundens fulde interesse eller accept.
Efterfølgende var det altid selv sælgerne der ringede ud for mødebooking - de kendte kunden, firmaets værdier og de produkter de ønskede at mødes omkring.
Men igen - det er ikke et entydigt billede - blot min erfaring.