Jeg skal snart igang med at søge patent på et nyt produkt jeg har opfundet. Efter søgen på emnet inde på amino samt dkpto.dk har jeg ikke fundet svar på mit spørgsmål. Hvor meget er patent procenten nogenlunde på? - Er det en individuel vurdering fra patent- og varemærkestyrelsen og hvis ja, hvad vurdere de så udefra?
Udover dette så er jeg lidt i tvivl om når jeg nu får patent på mit produkt i danmark, om man så ikke bare kan stjæle min idé ved at flytte produktionen ud af danmark. Det samme gælder hvis jeg søger patent i Europa (EPO) om man så ikke 'bare' vil kunne flytte produktionen til Asien eller lign osv.
Det står ikke helt klart hvad du mener med patent procenten, mener du hvor mange % af ansøgningerne der ender med et patent eller hvad?
Med hensyn til om du får et patent, så er det en individuel vurdering af "nyhedshøjde" mv. der afgør om patent- og varemærkestyrelsen, EPO eller de tilsvarende organisationer i andre lande vil udstede et patent på din opfindelse.
Hvis du har et patent i et land (eller f.eks. i Europa) er du beskyttet i det land, men du kan ikke forhindre andre i at "stjæle" ideen blot de ikke sælger i de lande hvor du har patentet (og betaler det årlige gebyr!). Man kan så diskutere om din beskyttelse er så meget værd, det kræver jo at du har ressourcer (penge) nok til at retsforfølge dem der evt. krænker dit patent.
Hvis man skal EU og USA, hvad skal man så regne med at det koster?
Advokattimerne koster naturligvis efter hvor komplekst det er, men filing omkostningerne må være nogenlunde standardiserede. Kender nogen en tilnærmet størrelse?
Hvis det kun er selve indleveringsgebyret snakker vi om ca. 3-5.000 kr. men den dyre del er selve patentansøgningen, oversættelse til de sprog som kræves i de lande hvor der skal indleveres (behøver kun at være på engelsk i EU og USA). Hertil skal så lægges de årlige afgifter der typisk stiger fra år til år i de 20 år patentet kan være gyldigt (fra ca. 500 til ca. 6.000 for det sidste år).
De samlede omkostninger for et typisk patent i EU eller USA løber med omkostninger til patentagent let op i kr. 250.000 til kr. 1.000.000.
Hej Steen tak for svaret af hensyn til hvor patentet gælder.
Det jeg mente med procent af patentet var ikke hvor mange ansøgninger som blev 'godkendt'. Derimod tænkte jeg nu mere på når jeg sælger min opfindelse til en pågældene virksomhed hvor mange procent af salget man typisk skal regne med at modtage. Som eksempel kan man antage at produktet kostede 1000 kr, så kunne man antage at man fik 5-10% altså 50-100 kr prsalg.
Nej har ikke foretaget en nyhedsundersøgelse om hvorvidt produktet findes. Kan se at time prisen er på 1050 kr, og de bruger normalt 10-12 timer på hver undersøgelse. Det vil sige 10.000-20.000 kr.
Så hvidt jeg ved koster patentansøgning i danmark ca. 3000 kr, hvis det så viser sig at det allerede findes i dk har jeg sparet lidt penge.
Men kan godt følge dig i at i det størrer billed så vil det kunne svare sig hvis jeg søger patent på internationalt plan, ved dog ikke hvor meget mit patent vil være værd da jeg økonomisk ville have vanskeligheder ved at retsforfølge vedkommende i udlandet.