Hej, Jeg ved godt at emnet har været oppe at vende her på forumet, men jeg er stadig ikke blevet klog nok :) Jeg er medejer i et ApS og vil gerne "hæve" lidt penge i firmaet. Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvori de største forskelle består ved henholdsvis lønudbetaling og udbetalt overskud. Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorledes fremgangsmåden er ved de to alternativer. Jeg har været inde på www.letloen.dk og læse lidt. Hvis jeg vælger at udbetale løn skal jeg indsende en ændringsblanket (http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/40003-%E6ndringsblanket.pdf), idet vores virksomhed ikke er registreret som arbejdsgiver. Der skal jeg vel sætte kryds i: - A-Skat - B-indkomst eller hvordan? Yderligere står der på blanketten "Har virksomheden ansatte i alderen 16-66 .." Skal der også et kryds her? Bliver jeg betragtet som ansat i firmaet når jeg nu er ejer? Vi er kun 3 medejere (altså ingen egentlige ansatte) Håber der er nogen der har lyst til at hjælpe lidt :) |
Overskud/lønudbetaling i Aps
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
hej lidt basis viden: som ejer/medejer af et A/S ell. Aps er der som du skriver to måder at "hæve" penge. den første er ved at virksomheden udbetaler udbytte, dette kan den gøre en gang om året. bestyrelsen kommer med et foreslag til hvor meget som skal udbetales, hvorefter dette forslag enten vedtages ell. afvises på den kommende generalforsamling( hvis forslaget afvises kan et andet beløb blive vedtaget, dette må dog ikke være større end bestyrelsens forslag) når et beløb er vedtaget eks. 1000 kr. bliver dette delt ud på antallet at anparter/aktier eks. 10 stk. altså 1000kr./10stk. = 100 kr. pr. aktie. den anden måde er at du bliver ansat i virksomheden, til en eller anden løn (evt. kun i en periode/ til et projekt) denne løn vil for dig være ganske almindelig løn (A-skat) og som ganske alm. lønomk. for virksomheden jeg vil mene at jeres virk. skal registreres som arbejdsgiver. Peter ell. en anden ret mig lige hvis det ikke er helt korrekt ![]() håber det var til lidt hjælp |
Hej! Ja...virksomheden skal registreres som arbejdsgiver. Ejerne vil blive betragtet som ansatte. og dermed A-indkomst. Der skal afregnes Ambi og A-skat. |
I et ApS kan man faktisk godt udlodde udbytte mere end en gang årligt, jf. de nye regler om acontoudbytte. Det kræver at der indsættes en passus herom i selskabets vedtægter men det er jo nemt gjort. Det er altid en god ide at vælge at udlodde udbytte til sig selv op til bundgrænsen for udbytte (hvor den går fra 28% til 43% skat) og på samme måde at udbetale løn til sig selv op til topskattegrænsen (hvis man da har behov for det). På den måde får man optimeret sin skat mest muligt. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)