Hej Er der en der kan hjælpe mig her. Hvis man er bosat i Sverige og arbejder i Danmark kan/skal man så være medlem af dansk a-kasse og ved eventuelt ledighed få dagpenge, hvis man opfylder de almindelig regler mht 1 års medlemsskab mv.
På forhånd tak BB |
Hej BB
Du skal være medlem af den danske A-kasse og hvis du bliver ledig, vil du blive overflyttet til det svenske system og blive tilbud jobs i Sverige. Du får også svensk understøttelse, som jeg ikke ved hvad er.
MEN det er på kanten af om det overhovedt kan betale sig at være medlem af en dansk a-kasse.
Har set at bl.a. Danske bank (i Sverige) tilbyder en forsikring imod tab af arbejde, så de giver dig penge i en periode. Denne ordning findes også i Danmark, men den kan du ikke tilmelde dig, fordi du bor i Sverige (eller rettere sagt; de vil ikke have dig som kunde).
Jeg har lidt forskellige tips under http://billigtisverige.dk/flyt-til-sverige/ men ikke lige om A-kasser (endnu)
Har én anbefaling, når du bor i Sverige og arbejder i Danmark; Don´t lose your job:-)