Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til nystartende Webdesign-projekt

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.dk

Først og fremmest må jeg lige understrege min uvidenhed vedr. erhvervsdrivelse i al almindelighed. I forlængelse af den kendsgerning, har jeg nu valgt at søge hjælp hos de oplyste brugere her på Amino. I det sandsynlige tilfælde, at jeg i løbet af indlægget kommer til at stille decideret uvidende spørgsmål, vil jeg gerne beklage på forhånd - bær' over med mig.

Men lad os komme til det, det drejer sig om:

Jeg er en 18-årig studerende, der på fritids- og freelancebasis har arbejdet som webdesigner for hvem som helst, der kunne have brug for min service. Der er altså tale om en relativt ustrukteret arbejdsfordeling samt et meget varierende klientel. Det er blandt andet sidstnævnte jeg håber at ændre lidt på.
For øjeblikket er jeg freelance-ansat på projekt-basis som webdesigner for en dansk virksomhed, der tilbyder webløsninger. Et godt og solidt samarbejde, jeg ikke har planer om at afbryde foreløbigt.

Da kombinationen af arbejde, skole og semi-seriøs sportsudøvelse optager en del af min tid, er det projekt, som jeg om lidt vil introducere, i første omgang ikke ment til at være et fuldtidsforetagende, hvilket også betyder, at jeg har tålmodigheden på min side.

Jeg har stor tiltro til mine egne kompetencer, såvel som designer som selvstændigt og viljestærkt individ.

Hvis det er med til at sætte foretagendet i perspektiv, kan et udpluk af mine referencer findes her: http://ejsing.deviantart.com

Om selve projektet:

Som sagt har jeg arbejdet lidt på må og få de seneste år, og nu kunne jeg godt tænke mig at tage foretagendet til et mere seriøst niveau.

Jeg har gennem længere tid leget med tanken om at starte en webdesign-virksomhed. I begyndelsen forestiller jeg mig udelukkende at tilbyde design - altså ingen programmering - da det vil gøre mig i stand til at køre virksomheden på enmandshånd indtil, der kommer gang i hjulene. Min plan er at købe et domæne samt et webhotel, lave et design og så få en af mine kammerater - der skylder mig en tjeneste - til at sætte sitet op.

Mit mål er at få sitet til at fremstå så professionelt som muligt, så det uden direkte at bedrage, antyder at der ligger en større organisation bag, end det egentligt er tilfældet.

Med tiden, såfremt at projektet vinder marked, kunne jeg godt tænke mig at udvide virksomheden ved at ansætte yderligere designere samt programmører.

Nu kommer mine spørgsmål så...

Hvad skal man især være opmærksom på, når man begynder sådan et foretagende?
Hvordan sondres der mellem virksomhed og blot fritidsarbejde, som jeg har lavet hidtil? Er det jeg omtaler overhovedet en virksomhed?
Er der love eller restriktioner, jeg bør være særligt opmærksomme på? 

Jeg er indforstået med, at det i starten vil være trægt med udbytte, og jeg er samtidig indstillet på at skyde de penge i projektet, det kræves, i forb. med markedsføring, vedligeholdelse af site etc... Og i den forbindelse er jeg også på dybt vand.

Hvor mange penge er realistiskt at sætte af til at skyde projektet i gang?
Hvor/hvordan kan/bør jeg begynde med at markedsføre min service? Hvad tror I bedst kan betale sig med denne form for virksomhed?

Det som jeg i sidste ende søger svar på er også, om dette foretagende i det hele taget virker realistiskt? Har jeg et godt udgangspunkt for at starte dette, og hvordan får jeg det bedste afsæt?

Inden mit indlæg bliver alt for omfangsrigt, må jeg hellere slutte af. Jeg håber, at der er nogle hjælpsomme sjæle derude, der kan være med til at give mig noget afklaring omkring projektet - forhåbentligt i positiv retning.

I hvert fald skal alle, der vælger at sætte tid af til at svare have et stort TAK.

Hvis nogle af informationerne i indlægget er utilstrækkelige, eller hvis I har spørgsmål i anden retning, så er I meget velkomne til at rette henvendelse enten i denne tråd eller via mail/privatbesked.

På Forhånd tak!

Mvh,
Mads Ejsing 

*Med fare for at have fejlplacere indlægget. har jeg valgt at skrive under generelt - i det tilfælde, at jeg skulle være galt på den, vil jeg gerne bede en moderator/administrator om at flytte emnet til en mere passende kategori. Tak

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 21:03

Som jeg kan se siger du, at du har arbejdet med Photoshop i mange år, så jeg vil da råde dig til at have licenser i orden. Hvis du ikke har råd til en CS suite pakke, så kan dine kunder ikke se om du bruger Gimp, Paint shop pro osv.

Du skal have dine forsikringer i orden.

Hvordan sondres der mellem virksomhed og blot fritidsarbejde, som jeg har lavet hidtil? Er det jeg omtaler overhovedet en virksomhed?

Der er ikke forskel på fritidsarbejde og erhvervsarbejde, når du arbejder med design / grafisk arbejde. Erhvervslivet er ikke en legeplads, så laver du ged i den, så betales der ved kasse ET.

Derfor skal du have de nødvendige Licenser / forsikringer i orden.

Er der love eller restriktioner, jeg bør være særligt opmærksomme på? 

Jeps, du arbejder jo med områder hvor der er ophavsretbeskyttelse / Copyright.

Der findes ikke nogen ”hovsa det vidste jeg ikke” §, så laver du noget som giver tab for din kunde, eller din kundes konkurrent, så er du den eneste som står tilbage med erstatningspligt.

Eks. Du laver et logo, ud fra dine egne tanker / kommunikation, men senere viser det sig, at du har lagt dig tæt op af et (mønster beskyttet varemærke), dog uden at være bevidst om det.

Du har ansvaret og skal udrede denne case.

Husk igen, nu er der penge i projekterne og det betyder professionalisme. Derfor vil det være en god idé, at undersøge medlemskab af en organisation som har juridisk opbakning for sine medlemmer.

Hvor mange penge er realistiskt at sætte af til at skyde projektet i gang?

Jeg har opstillet nogle poster som er vigtige at have på plads. Derudover vil der være udgifter til kontorhold, hosting, markedsføring tiltag, osv.

Håber det også giver et lille overblik over, hvad der er nødvendige udgifter, sammenholdt med en pris en designer / grafiker tager for sit arbejde.

Jeg ser mange unge mennesker her på Amino og det er dejligt at se mange aktive unge på vej ud i erhvervslivet, men samtidig ser jeg også, at nogen ikke helt er klar over det ansvar, der ligge i at arbejde med Design / grafisk arbejde.

Mvh

Juul

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:48

Først og fremmest mange tak for din tid.

Jeg tror måske, at du misforstår mig lidt. Det er ikke sådan, at jeg bare har "leget" med photoshop i noget tid. Jeg tjener allerede penge på mine kompetencer, og dermed er sådan noget som copyright-forhold allerede noget, jeg er bekendt med, og noget jeg er meget opmærksom på. Jeg bliver især forvirret over, at du skriver "Husk igen, nu er der penge i projekterne". Det er muligt, at det ikke fremgår tydeligt i mit oplæg, men jeg har lavet et utal af betalte projekter allerede. Jeg er altså udemærket bekendt med design-branchen og det ansvar det indebærer i forhold til kunden, copyrightforhold, deadlines etc.

Det, som jeg til gengæld ikke er bekendt med er mere hvordan man driver en virksomhed i al almindelighed. Hvornår skal jeg i det hele taget registrere foretagendet som et selvstændigt firma og ikke bare freelance-arbede - og hvilken juridisk betydning har denne sondring?

Hvis du forstår, hvad jeg mener? :-)

Dog er jeg lidt udeforstående for det, du siger om Photoshop-licens. Jeg har endnu ikke været ude for, at den har været aktuel i forb. med hidtidige projekter. I hvilke sammenhænge gør vigtigheden af denne sig gældende? :-)

På forhånd tak,

Mvh
Mads 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 22:15

Mads:

Først og fremmest mange tak for din tid.

Jeg tror måske, at du misforstår mig lidt. Det er ikke sådan, at jeg bare har "leget" med photoshop i noget tid. Jeg tjener allerede penge på mine kompetencer, og dermed er sådan noget som copyright-forhold allerede noget, jeg er bekendt med, og noget jeg er meget opmærksom på. Jeg bliver især forvirret over, at du skriver "Husk igen, nu er der penge i projekterne". Det er muligt, at det ikke fremgår tydeligt i mit oplæg, men jeg har lavet et utal af betalte projekter allerede. Jeg er altså udemærket bekendt med design-branchen og det ansvar det indebærer i forhold til kunden, copyrightforhold, deadlines etc.

Nej jeg svarede direkte på dit spørgsmål, hvor svaret også er gældende for andre som har interesse i tråden. Jeg kan jo ikke se din gøren i fortiden, men kun forholde mig til dit spørgsmål.

Det, som jeg til gengæld ikke er bekendt med er mere hvordan man driver en virksomhed i al almindelighed. Hvornår skal jeg i det hele taget registrere foretagendet som et selvstændigt firma og ikke bare freelance-arbede - og hvilken juridisk betydning har denne sondring?

Hvis du forstår, hvad jeg mener? :-)

Det bringer det for vidt, at remse alle forslag op her, men Google lidt med "start af virksomhed", så har du adgang til mange informationer, samt kan du søge lidt i tråde her på Amino, da denne type spørgsmål tit er oppe ...

Dog er jeg lidt udeforstående for det, du siger om Photoshop-licens. Jeg har endnu ikke været ude for, at den har været aktuel i forb. med hidtidige projekter. I hvilke sammenhænge gør vigtigheden af denne sig gældende? :-)

Igen var det henvisning til dit spørgsmål, kan jo ikke vide om du har licenser på dine programmer, men for at undgå økonomiske problemer i forbindelse med tvist, så opfordrede jeg til at man har orden i sine licenser.
Det ville da være en sur time, ikke at have styr på licenserne, men det kan ikke være nogen overraskelse, at man får besøg af "licenspolitiet" :-) . personlig eller gennem telefon.
Jeg har da haft besøg (er også kursusvirksomhed) og på den konto kommer der copy-dan og andre forbi engang imellem ( 2 gange på 8 år)

Mvh.
Juul

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)